ABBA zoekt Frida 1 ABBA zoekt Frida

Anneleen werd net gedumpt door haar vriend. Haar remedie om dit te verwerken is in het feestgedruis van de stad te duiken. Op het toilet van een dancing ziet ze een flyer hangen met de tekst 'Abba zoekt Frida. Bel ons. Nu!' en het glaasje teveel zorgt er voor dat ze zonder schroom naar het nummer belt, de voicemail te pakken krijgt en een lied van Abba zingt.
Bert, Astrid en Bavo zijn de oprichters van deze tributeband die de songs van Abba vertolken. Ze missen dus nog die ene A. Anneleen krijgt de uitnodigen, doet een soundtest en wordt zonder boe of ba opgenomen in de groep. Nu nog een unieke naam verzinnen.
Het verhaal vertelt het ontstaan van een amateuristische groep, bestaande uit vier muzikanten die als lookalike van de Abba-leden willen schitteren aan de popsterrenhemel. Al doende leren ze en het duurt dan ook niet lang dat ze succes krijgen. Eerst lokaal, daarna internationaal. Het boek verbeeld op een ludieke manier de way to the top die de vier bandleden in hun korte carrière meemaken. Hoe bekender ze worden hoe paralleller hun leven, hun relaties lopen met de originele Abba. Maarten Vande Wiele baseert zijn verhaal op een legendarische groep met dat verschil dat Bert, Astrid, Bavo en Anneleen het geluk niet in de schoot geworpen kregen door het deelnemen en winnen van een Eurovisiesongfestival. Dat hun leven uiteindelijk toch verweven loopt met het leven van de leden van Abba zorgt voor een overstap van de 'fabel' naar de' werkelijkheid'. Gelukkig keert Maarten uiteindelijk toch terug naar de 'fabel' zodat we het verhaal alsnog met een happy end kunnen afsluiten.
Tekentechnisch heeft Maarten Vande Wielen een typische stijl. De plaatjes zijn basic met felle kleuren. Dit laatste zal vermoedelijk refereren naar de periode waarin Abba zijn grote successen had. De tekeningen moet je leren appreciëren. Je mag ze of je mag ze niet. Persoonlijk heb ik wel een zekere feeling met deze manier van personages, landschappen, ... op papier te zetten. Waarschijnlijk zal dit zijn omdat reeds meerdere delen van Maarten door mijn handen zijn gegaan. Zijn twee schitterende verhalen in de Paris-reeks en de grumpy bumpy 'Monsieur Bermutier'.

'Abba zoekt Frida' is goed tot zeer goed. Een simpel, romantisch verhaal tegen de achtergrond van vier mensen die leven voor hun hobby.

Minpuntje in het geheel? Ja toch: persoonlijk zou ik geopteerd hebben om de songteksten niet te vertalen naar het Nederlands maar ze gewoon in het Engels te laten. Maar dit is dan weer de muggenzifter in me. :-)