Over tekenen en over de natuur 1 Over tekenen en over de natuur

Dit boekje bevat een selectie van colums die Peter van Straaten maakte voor NRC Handelsblad. Telkens een kort stukje, geïllustreerd met een tekening van de hand van Peter zelf.

Hier zijn, volgens de achterflap, "... de beste colums over zijn metier bijeengebracht, maar ook een ander geliefd onderwerp komt aan bod, de natuur." Inderdaad, de eerste 24 stukjes gaan over wat PvS beleeft, of zich herinnert, in zijn loopbaan van schrijver/tekenaar. De volgende 19 vertellen over iets in de natuur, met een grote ornithologische bijdrage.

Wat zijn colums eigenlijk? Persoonlijke bedenkingen van een schrijver, die de lezer zouden kunnen aanzetten eens na te denken over iets, liefst maatschappijkritisch? De lezer wijzen op iets moois of opvallends dat anders aan zijn aandacht zou kunnen ontsnappen? Een herinnering ophalen die door anderen wordt herkend en met een glimlach gesavoureerd wordt? Een beschrijving van iemands handelen dat confronterend werkt owv de herkenbaarheid? Iets wat een frons, een glimlach of een traan teweeg brengt, een emotie los kan maken?

Als 1 van die antwoorden voor U van toepassing is dan moet ik U ontgoochelen: het treft nauwelijks toe op dit boekje! Het zijn korte, losse niemendalletjes waar nauwelijks iemand iets aan zal hebben, vrees ik. U hoort het natuurlijk zelf te proberen.

Andere auteurs noemden het dan weer cursiefjes, of kanttekeningen.
Ooit raadde een vriendin mij een soortgelijk boekje aan, in het Frans. De titel is: La première gorgée de bière et autres plaisirs minuscules. Auteur Philippe Delerm beschrijft in het titelverhaal hoe weldadig die eerste slok van een pintje wel kan zijn, en dat op een manier waardoor je met nog meer smaak het glas aan je lippen zet. En geef toe, de rest van het glas, en de daaropvolgende, smaakt niet hetzelfde als die allereerste slok.

Ik miste bij Peter van Straaten dat gevoel van plaisir minuscule...