Outlaw 1 Jurken en doodgravers

In dit eerste deel van Dieter en Fourquemin maken we kennis met Jason Picklight. Hij is doodgraver. Hij is net een doodskist aan het timmeren als hij hoort dat zijn moeder gevallen is. Hij spoedt zich naar huis en komt nog net op tijd thuis om de laatste woorden van zijn stervende moeder te horen. Zij verteld hem dat zijn vader niet, zoals zij altijd had beweerd, dood is, maar spring levend is en dat hij zelfs een erg rijk man is geworden. Jason moet haar beloven dat hij wraak zal nemen op zijn vader omdat deze zijn moeder en hem in de steek heeft gelaten.

Het verhaal is van de Franse Didier Teste, alias Dieter. Ik vind het een alleraardigst verhaal. Dieter maakt van Jason een onbeholpen jonge man die door de zoektocht naar zijn vader ook gaat nadenken wat hij zelf nu eigenlijk wil met zijn leven. Er zitten een paar grappige momenten in, maar ik ben geen enkele keer van mijn stoel gerold van het lachen. Maar dat hoeft ook niet perse. Zo is er een permanent dronken oude man die Jason helpt bij de zoektocht naar Jasons vader. Deze man spiegelt Jason voor dat zijn vader een echte outlaw was. Hierdoor krijgt Jason wel bewondering voor hem.

Er zijn drie ‚Outlaw’ albums verschenen. Ik zal ze met veel belangstelling lezen want ik wil weten of Jason in zijn bewondering voor zijn vader blijft hangen of hij zich echt zal gaan wreken, zoals zijn moeder hem opdroeg. Of is er nog een derde optie?

De tekeningen zijn van Xavier Fourquemin. Hij levert prima tekenwerk af. Hij geeft de personages markante koppen die ik prachtig vind. Enige minpuntje vind ik de handen. Ieder personage heeft klauwen van handen. Maar hij heeft hierop flink geoefend en hij heeft het onder de knie gekregen want in ‚De Wezentrein’ tekent hij wel mooie handen. Kan ook natuurlijk zijn dat de handen bij de stijl waarin de strip is getekend horen.

Outlaw op Ratatouille TV