Kroniek der onsterfelijken 5 De genadeslag, eerste deel

In dit vijfde deel van deze reeks wordt het derde boek van Hohlbein aangepakt. Net zoals eerder wordt ook dit boek over twee delen gesplitst.
Met dit nieuwe deel zijn we ook mee met de Franse uitgaven dus zullen we langer moeten wachten op het vervolg dan we tot nu toe gewend waren.

Het verhaal verwijderd zich wat van het highlander/vampieren verhaal, wat ik persoonlijk wel leuk vind. Tien jaar na het vorige verhaal zwerven Andrej en Abu Dun nog altijd door Europa op zoek naar Maria. Ze komen in een dorpje in Zuid-Bohemen waar de dorpelingen heksen willen verbranden. Andrej herkent een van zijn “soortgenoten” en wil het meisje redden. Hoewel ze dus over de gave van de onsterfelijkheid beschikt heeft ze hoge koorts en de volgende ochtend sterft Alessa. Ongerust over deze vreemde situatie wil Andrej op zoek gaan naar Anka, de kennisbewaarster van de stam van Alessa die meer over haar soortgenoten en hun vreemde gave zou weten.
Onderweg komen ze echter in het dorpje Trentklamm terecht. Ze worden er niet hartelijk ontvangen behalve door Birger. Zijn dochter zou ontvoerd zijn door mannen van het klooster van de andere kant van de berg. Zij vielen het dorp een jaar eerder aan en moordden de helft van het dorp uit! Hij wil Andrej en Abu Dun inhuren om zijn dochter te bevrijden. Maar er lijkt meer aan de hand te zijn in de streek want er sluipen monsterachtige maar bloeddorstige schepsels rond. Dit verontrust Andrej nog meer omdat hij ze bijna niet voelt aankomen. Meer nog zijn helende gave lijkt te zijn aangetast want hij herstelt minder vlug van zijn verwondingen!

Von Eckartsberg weet de roman van Hohlbein weer vlot te vertalen naar dit medium. Ook de Chinees Chaiko voelt de sfeer van de verhalen goed aan en zorgt met zijn sombere inkleuring voor een versterking van de bevreemdende sfeer in Beieren.

Blijkbaar zijn de vampiers dan toch kwetsbaarder dan eerst gedacht, dit verontrust Andrej maar bezorgt ons dan wel weer meer leesplezier!