De complete Baard en Kale 3 Getekend: Stomp

In 2014 werd voorzichtig afgetast of de Nederlandse stripmarkt openstond voor integralen. Wat bleek? Het was meteen raak, een waar schot in de roos. Het strippubliek, zowel de oudere lezers als de jongere lezers lusten er wel pap van. De oudere generatie is op zoek naar nostalgie en een jongere generatie ontdekt onbekende en uitstekend uitgetekende verhalen. Allen perfect gebundeld in een mooi hardcover jasje. In 2015 was het pas goed raak. Zelfs een uitgever als Scratch die meer alternatief werk verspreid kon het niet laten om stokoude Jan Kordaat verhalen opnieuw tot leven te wekken. Ondertussen werd het rijtje mooi aangevuld met integralen van De Beverpatrouille, Johan en Pirrewiet, Guus Slim, Tanguy en Laverdure en naar verluidt kunnen we in februari 2016 ook nog een integrale versie van Robbedoes en Kwabbernoot verwachten. Het gaat hier dan wel om de Robbedoes-verhalen uitgetekend door André Franquin Kortom ieder vind wel zijn gading in het ruime aanbod.

Geloof het of niet bij deze keur aan integralen gaat onze voorkeur steevast uit naar Baard en Kale. Het zijn klassieke detectiveverhalen waarop de tand des tijds nauwelijks vat heeft. Uiteraard maakt ons duo in deze verhalen geen gebruik van moderne technologieën. Er was eind jaren vijftig beginjaren zestig, de periode waarin deze verhalen ontstonden, nog geen sprake van computer, GSM, tablet, GPS en meer van deze gesofisticeerde dingen die de hedendaagse speurder in een mum van tijd de dader laten lokaliseren en eventueel neutraliseren. Neen bij ons duo gaat het nog om goed ouderwets speurwerk gebaseerd op logisch denken. Steeds boeiend in hun speurwerk is de confrontatie met aartsschurk Stomp. Een schurk die het zelfs presteert om onze vrienden af en toe naar het achterplan te verdringen. Iets wat in in de drie in dit album gebundelde verhalen meer dan eens dik in de verf gezet wordt. Hoe onze helden het ook maar draaien en keren, Stomp is hen telkens een stapje voor. Het mooie van deze integrale die verschijnt bij Arboris is de zorg die aan het boek besteed werd. De verhalen werden opnieuw vertaald, geletterd en ingescand. Met als extra pluspuntje een uitgebreid dossier met achtergrondinformatie over de auteurs en het ontstaan van de verhalen. Tevens opgenomen in deze derde integrale vele zeldzame illustraties. Deze illustraties, en dat is beslist het vermelden waard, werden niet zomaar klakkeloos overgenomen van de Franstalige uitgave. In de mate van het mogelijke werd er gekozen voor een illustratie of tekening in het Nederlands. Van vakwerk gesproken. WG