Guardians of the Galaxy (Standaard) 1 Deel 1

Ik had geen flauw idee wie of wat de Guardians of the galaxy zijn. Nog nooit van gehoord. Maar dat is gelukkig geen enkel probleem. Alles wordt in een eerste deel van deze strip uitgelegd, nu ja alvast hetgeen dat je moet weten om te kunnen begrijpen wie Peter Quill, de man in het centrum van de cover, is en waarom hij doet wat hij doet.

Hij is immers het bastaardkind van een Amerikaanse vrouw en een buitenaardse man. Maar omdat die man deel uitmaakt van de koninklijke familie van zijn planeet, wordt Peter ineens opgejaagd wild voor de vijanden van zijn vader. Daarnaast is de verhouding tussen vader en zoon niet bepaald optimaal te noemen, daar de vader zich niks aangetrokken heeft van zijn kind tijdens diens jeugd. Redenen genoeg opdat er een behoorlijk grote haar in de boter zit tussen de twee. En natuurlijk wordt het spel vuil gespeeld en wordt de aarde bedreigd.

Peter staat gelukkig niet alleen. Hij heeft een aantal interessante medestrijders, de bekendste wellicht wel Tony Stark (Iron Man), maar ook Gamora de moordenares, Groot een uit de kluiten gewassen boom-wezen, Drax de vernietiger en Rocket Raccoon een briljante wasbeerhond of iets dat daar op lijkt. Deze laatste vier zijn nog steeds grotendeels onbekend, maar na de intro van Peter verwacht ik eigenlijk wel dat we ze langzaamaan beter zullen leren kennen in de volgende delen. In ieder geval was deze eerste blik op hun karakters en eigenschappen leuk. Ze hebben zo allemaal hun eigen eigenaardigheden en die zorgen er mee voor dat het geheel entertainend is.

Dit was dan ook een vlot verteld verhaal met interessante personages, leuke conflicten en behoorlijk wat actie en dat allemaal in de ruimte. Er worden heel veel boxjes afgetikt en bijgevolg is dit een geslaagde combinatie die ik verder ga volgen.

De tekeningen zijn mooi gedetailleerd en ondanks dat we veel in de ruimte zitten, kleurrijk euh.. ingekleurd. Het geeft een heerlijke optimistische sfeer aan de onderliggende vuile en grauwe omgevingen.

In het kort: ik zie dit wel zitten!