Saaie boel hier 1 Saaie boel hier

De scheidingslijn tussen strip en cartoon is erg dun. Een striptekenaar maakt gebruik van een aantal plaatjes om een verhaal of gag te vertellen, daar waar het bij een cartoonist meteen raak moet zijn. In één oogopslag moet de lezer de gag kunnen bevatten. Iets wat naar alle waarschijnlijkheid niet echt makkelijk is. Maar Fritz Van den Heuvel, die een tijdje terug ons onder zijn echte naam Joris Vermassen wist te verbazen met zijn aangrijpende beeldroman “Het zotte geweld” is van vele markten thuis. Hij is niet alleen tekenaar maar maakt ook faam als stand-upcomedian en als tekstschrijver werkzaam voor radio en televisie. Tevens ontwerpt hij cartoons voor “De Standaard Avond. Een digitale nieuwssite die abonnees van de krant “De Standaard” elke avond vanaf 17 uur kunnen lezen via hun tablet of PC. Waarop de belangrijkste nieuwsfeiten van de dag gebundeld worden.

De cartoons van Fritz zijn niet zomaar cartoons, ze zijn zelden kwetsend maar telkens meteen raak. Hij baseert zich op gewone alledaagse dingen die hij daarna sterk uitvergroot. Niets ontsnapt aan zijn blik. Ieder item hoe onbelangrijk ook weet hij op te blazen tot wereldnieuws. Zijn tekeningen zijn niet haastig neergekrabbeld maar mooi verzorgd en de gag of cartoon is steeds goed doordacht. Hij bied ons een blik op zijn werk. Een levensgevaarlijk job zoals blijkt. Meer dan eens duikt hij geharnast op in één van zijn cartoons. Wat tot prettig gestoorde toestanden lijd. Ook de kerk en zijn kerkvorst moeten het ontgelden. Leuk is het moment waarop de paus zich openlijk verontschuldigd voor al die eeuwen dat we in de maling genomen werden met die verzonnen God. Of wat te denken van Jezus die aan diezelfde kerkvorst zomaar eventjes 3.056.765.551.099 euro aan achterstallig portretrecht opeist. Uiteraard wordt niet alleen de kerk in zijn blootje gezet. Ook de hedendaagse CEO, de webcam, het dagelijkse fileleed en hernieuwbare energie passeren de revue. We kunnen uiteraard niet alle cartoons bespreken dat zou de lol om ze zelf in dit boek te ontdekken flink drukken. Vooral beklijvend is het korte dagboek dat Fritz aan het begin van het cartoonboek plaatst. Waarin hij twijfelt over zijn beroep als cartoonist en hij zijn pijn, gevoelens, visie en onmacht uit over de bloedige aanslag op de redactie van Charlie Hebdo op 7 januari 2015. Een bloedig feit waarop hij reageert met de cartoon: “Mohammed in Montmartre”. Een cartoon waaraan hij niet al teveel ruchtbaarheid wil geven maar waarvan hij vind dat hij gewoon zijn werk heeft gedaan. “Saaie boel hier” verscheen bij Uitgeverij Vrijdag. WG.