De verborgen grenslijn 1 De purperen dageraad

genre: speurdersverhaal, detectivestory, steampunk, retrofiction; avontuur, spanning

Als je eens verveelt of je hebt gewoon behoefte aan afleiding, dan is ‘De verborgen grenslijn’ een prima optie. Een lekker ouderwets spannend verhaal met verassingen en ook bekwaam getekend.

Tijdens de regering van koningin Victoria was het niet alleen Jack the Ripper die Londen in angst dompelde; daar was ook nog ‘de slager’, wiens bloeddorst die van Jack wellicht overtrof. Ongrijpbaar voor de falende Scotland Yard pleegt de slager de ene moord na de andere. Een krantenmagnaat ziet er brood in om ,de slager’ een tegenspeler te geven en vestigt de aandacht van het publiek op ‘de jager’, niemand minder dan de zoon van de bekende aristocraat George William Coleridge. Zoon John was indertijd verloofd met ene Mary, maar dit huwelijk liep op de klippen; zij trouwde met Archibald Forster, directeur van de Engelse Bank. John is de society ontvlucht en heeft onder de naam Cole een ander bestaan opgebouwd in Afrika, waarvan o.a. een mensenetende leeuw de dupe is.
Het is niet alleen de eigenaar van ‘The Thames Chronicles’ die interesse heeft in John Cole, wiens ware identiteit ook voor anderen van belang is.
John wordt gedwongen zijn alias op te geven en de strijd aan te binden met ‘de slager’, waarbij hij al snel hulp krijgt van de gerechtspsychologe Harriet Butten, een vrouw met persoonlijkheid.

Het verhaal is rechtlijnig, de intrige ingewikkeld en het einde doet wat aan ‘Indiana Jones’ denken; ik kan het u aanbevelen.

Toch twee minpunten. De symbiose tussen tekst en tekening is niet zo geslaagd. De ondersteunende functie van de tekeningen hapert zo af en toe en dat maakt het lezen onnodig lastig. Verder vind ik de strip als exponent van de steampunk niet geslaagd. De getoonde techniek is niet overtuigend, maar erger vind ik dat die techniek in het verhaal geen wezenlijke rol speelt. De stoom werkt hier als een overbodig decorstuk op een toneelpodium. Als de entourage beperkt was gebleven tot de tweede helft van de 19e eeuw zou er niets verloren zijn gegaan. De verplaatsingen met de stoomzeppelin c.a. hadden gemakkelijk anders kunnen worden opgelost. Tot nu toe ben ik nog geen bevredigende retrofiction tegengekomen.