Complot (Daedalus) 1 De ondergang van de tempeliers

6 April 1250 Fariskur Egypte, tempelridder Thibault de Blancheroche en zijn kompanen staan tegenover een overmacht van Arabische strijders. De schok tussen beide legers is enorm. Er vallen tientallen slachtoffers aan beide zijden. De Tempeliers overmand door een immense angst voor hun belagers slaan op de vlucht, verspreiden zich en worden bijna allen afgemaakt. De overlevenden worden meegevoerd en gedwongen hun geloof af te zweren. Thibault is de enige die weigert. De sultan die zijn moed bewonderd schenkt hem de vrijheid, zijn makkers worden genadeloos afgemaakt. Twee jaar later, de zevende kruistocht was een ware catastrofe, Jeruzalem is nog steeds in handen van de moslims, het vuur van het geloof is geluwd en onder de ridders van de Tempelorde vielen duizenden slachtoffers. Tot overmaat van ramp is hun schatkist is zo goed als leeg. Thibault krijgt de opdracht om de heilige graal op te sporen om zodoende het moreel van de Tempeliers op te krikken. De heilige graal is een utopie zoals al snel blijkt. Thibault vind twee maanden na het begin van zijn queeste echter een goed verborgen geheim dat alle geldproblemen van de orde in één klap oplost. Vijftig jaar later vinden we Thibault terug ergens in de buurt van Parijs. De Tempeliers ondernemen steeds grotere bouwwerken en onze ridder controleert regelmatig de imposante bouwwerken. Hij is steeds vergezeld van een geheimzinnige gemaskerde begeleider die geen moment van zijn zijde wijkt. Niet iedereen is opgezet met de pracht en praal van de Tempelorde. Hun rijkdom en weelde is een doorn in het oog van Filips IV van Frankrijk beter bekend als Filips de Schone. De bodem van zijn schatkist komt langzaam maar zeker in zicht door de oorlog met Vlaanderen. Om de schatten van de orde in handen te krijgen beschuldigd hij hen van sodomie, blasfemie en heidense praktijken. Op 13 oktober 1307 voert hij zijn plan uit. Alle leden van de orde worden over heel Frankrijk opgepakt en weggestopt in sombere kerkers waar ze wachten op hun schijnproces. Slecht een handvol gelukkigen onder wie Thibault weet te ontsnappen per boot en zeilt naar het land waar ze de de rijkdom der Tempeliers ontdekten.

Scenarist Alcante ( “Ars Magna”, “Jason Brice, “Re-Mind” )vertilt zich iets of wat aan het verhaal. De aanvang van het verhaal min of meer geschoeid op historische weetjes en feitjes verloopt vlot. Zit mooi in elkaar en wordt boeiend gebracht waardoor de lezer zich laat meeslepen in het verhaal. Het tweede deel echter was voor ons wat teleurstellend. Eens de vluchtelingen wegzeilen naar de alleen aan hen bekende bestemming wordt het scenario onwaarschijnlijk. Het maakt een draai van driehonderdzestig graden en bied ons fictieve feiten. Iets wat het verhaal heel wat ongeloofwaardiger maakt en meteen de vaart uit het geheel haalt wegens de te bruuske overgang. Tekenaar Brice Cossu kwijt zich voortreffelijk van zijn taak. Hij brengt een mooi uitgetekend verhaal in een realistische tekenstijl. Hij heeft oog voor personages en landschappen en experimenteert volop met bladschikking en compositie. Hij is een vakman die de knepen van het vak perfect onder de knie heeft. “De ondergang van de Tempeliers” is het eerst album (in de Franse uitgave de nummer twee) dat onderdak vind in de conceptreeks “Complot”. In de nog volgende albums worden nog meer complottheorieën onder handen genomen die ooit de loop der geschiedenis drastisch veranderden. WG.