Wielergek! 9 Deel 9

Vorige zondag reed ik ‘s morgens vroeg met m’n jongste zoon naar een judotornooi. Een gezapige maar aanhoudende regenbui teisterde de ramen van de auto terwijl ik mezelf afvroeg hoe zot ik wel niet was om op zondagochtend m’n bed te verlaten voor een sportieve activiteit. Maar het kon zotter! Beste bewijs: de wielertoeristen die op weg waren naar hun clublokaal (lees: plaatselijke café) om er hun rit te starten. Ik ga me niet uitlaten over hun mentale toestand, maar toegegeven: je moet het maar doen.
Dat het nóg een trapje bezetener kan, bewijzen de heren en dames van wielerclub Carbon. Zij zitten steevast uren per week op hun stalen ros en leggen menig kilometer af in allerlei omstandigheden en dit zowel op de weg als ernaast.
Wie denkt (of vreest) dat deze reeks na 9 albums vervelend wordt heeft het mis. Julié en Garréra hebben reeds enige tijd het louter op de baan rijden achter zich gelaten en grijpen ook dankbaar naar de MTB waardoor zich heel wat meer mogelijkheden hebben geopenbaard. Ook het vrouwelijk schoon dat evengoed z’n ...euh… mannetje staat (of zit) op de fiets zorgt voor de nodige afwisseling. Als bovendien oud-wielrenner Laurent Jalabert opduikt en zich moeit met de trainingen van de atleten, heb je zowat alle ingrediënten voor een gevarieerd en amusant album. Enfin, verwacht hier geen hoogstaande humor. Vooral de jongere jeugd in huis zal deze reeks kunnen smaken omwille van z’n ongecompliceerdheid en z’n -voor hen- amusante omstandigheden.
Het hoeft geen betoog dat de stijl van de tekeningen zich in het cartooneske deel van de negende kunst bevindt. Iets anders zou immers niet passen in dit genre. Julié levert meestal degelijk werk af waarbij vooral de aandacht voor de decors opvalt. Nu ja, toch regelmatig. Op andere momenten heb ik eerder de indruk dat hij er zich nogal snel vanaf maakt. De algemene indruk is gelukkig wel in orde. Nu en dan zijn de cartoons nogal seksistisch en worden de vrouwelijke rondingen nogal prominent in de schijnwerpers gezet, maar daar valt goed mee te leven! ;-)

Besluit: dit album biedt 46 bladzijden lang pretentieloos amusement waar het hele gezin kan van genieten, maar dan vooral de jeugdigere fans.