Ayak + Por 2 De eenzame sultan

"De eenzame Sultan" is een vervolg op het derde verhaal in het eerste deel van Ayak + Por, dat een nogal plots einde kreeg na 14 pagina's. De reden ligt voor zich, dat eerste deel was een verzameling verhalen, drie om juist te zijn, waarvan er twee afgerond werden en eentje dus een vervolg kreeg.
We starten dus met Ayak, de professor en Por op een vreemde plaats in een vreemd land. Ayak klemt de theepot (zie deel 1 "De mottige theepot") als een duurzame trofee tegen de borst. Op deze wijze kuieren ze rustig door de straten van de stad waar alles peis en vree is. Tot er paniek uitbreekt want "hij" komt. Elke inwoner of bezoeker van de stad wordt dan aangeraden om zich zo snel mogelijk te verbergen voor "hem", de zoon van de Sultan, een uilskuiken eerste klas. Die is zo stom dat alle contact van het gepeupel met hem verboden is, gewoon om het feit dat het volk niet hoeft te weten wat een oen ze als toekomstig Sultan zullen hebben. Maar Ayak, de professor en Por hebben geen weet van dit alles, verstoppen zich dus niet en komen in contact met de zoon van de Sultan. De gekte kan beginnen
Bij het lezen van "De eenzame Sultan" heb je de indruk in een traditioneel sprookje te duiken. Zowel de tekeningen als de start van het verhaal hebben hier alles van weg. Een exotisch dorp, een mythologisch huisdier, een professor en een geest die wensen in vervulling brengt... Tot dat absurde kantje de kop opsteekt en het heft van deze verhaallijn overneemt. "Philémon" voor tieners, dat was het eerste wat in me opkwam. Tekeningen die met realistische maar toch ook humoristische potloodstrepen op papier worden gezet. De vakjes die uitblinken in het gebruik van één basiskleur in al zijn facetten, slecht sporadisch afgewisseld door de combinatie van meerdere maar alsnog beperkt aantal kleuren.
Ergens zit er dus een reïncarnatie van "Fred" in Legendre. Dat surrealistische komt meer en meer tot uiting hoe verder je in "De eenzame Sultan" voort leest. Waar scenarist en duizendpoot die kronkel met absurditeit heeft gestoken, Joost mag het weten. Maar feit is dat hij er kwistig gebruik van maakt met een zekere feeling voor gezonde dosering.
Een zeer geslaagd, gesmaakt, bewerkt en getekend epos over een klein meisje en haar zespotige eenoog.