Mauro Caldi 5 De oorlog van de families

Mauro Caldi lees je voor de bolides die er in staan. Gemis? De mooie pitspoesen maar vermoedelijk waren die nog niet aanwezig en als ze er dan al waren kan ik niet zeggen dat die schaars gekleed door het leven gingen. Wagens zijn niet mijn ding: de sleutel in het slot steken en mij van punt A naar punt B brengen is al wat die moeten doen. Punt, aan de lijn. Pitspoezen daarentegen....

Maar enfin, laten we niet muggenziften over details. Mauro Caldi is zoveel meer dan een strip over snelle wagens. Meer zelfs, die zijn meer de achtergrond voor een waar whodunit verhaal. Mauro Caldi, de topracer in zijn stal, moet Gigi, een oud coureur waarvan de ster wat gedoofd is, terug wat wegwijs maken in de juiste manier om deze "nieuwe" wagens te behandelen. Ze trekken in niets meer op die van Gigi's successen. Gesofistikeerder, modernere technologieën, enfin, we kennen dat wel. De tijd staat niet stil en een mens wordt er niet jonger op. Tijdens een van zijn ritten wordt hij voorbijgestoken door een concurrerende groene sportwagen. Er achteraan en die mannen een lesje leren is de enige optie. Tijdens deze race krijgt de groene wagen pech. Een klapband en hij duikelt van metershoog recht de zee in. Maar is het wel een klapband? En waarom zijn de bewoners van het eiland zo argwanend? En wat hebben de twee heersende maffia-families hiermee te maken?
Mauro Caldi blijft een leuke, entertainende strip. De tekeningen zijn kenmerkend voor de klare lijn maar met een extra accent op de achtergrond. Denis Lapière is dan ook geen onbekende. Op Stripinfo staat hij zomaar even met 38 reeksen als scenarist achter zijn naam. Als je onkundig bent was je al lang door de mand gevallen. Deze serieuze lijst bewijst dat hij weet hoe hij een verhaal op papier moet zetten. Ook zo met Mauro Caldi. Enkele pagina's zijn genoeg om kennis te maken, daarna rollen we als een rollercoaster in het avontuur. Michel Constant (even gaan spieken: slechts zes reeksen achter zijn naam als tekenaar) brengt de juiste tekeningen bij het juiste verhaal. De, ik noem dit, Bob De Moor tekeningen zijn wat ze zijn, behoorlijk tot goed. Verhoudingen liggen goed, achtergronden zijn uitgewerkt en vooral: geen amorfe toestanden.

Kort samengevat: Mauro Caldi heeft heel wat pk's onder de kont en kilometers op de teller. Succesvolle reeks.