Beeldschoon 3 Gewone stervelingen

De spots gaan aan, het gordijn glijd open voor het derde en laatste bedrijf van het hedendaagse sprookje “Beeldschoon”. Een ontwerp ontsproten aan het brein van scenarist Hubert en aangevuld met mooie plaatjes ontworpen door Kerascoët. Waarin opgenomen, avontuur, waanzin, haat, heroïsche strijdtonelen, liefde en verraad. Dit alles en nog veel meer wordt aangeboden in een uiterst mooi verzorgde productie van uitgeverij Hum. Een uitgever, die ons in een hoog tempo de drie verhalen voorschotelde. Iets wat we ten zeerste waarderen, hierdoor wordt de leesbaarheid van de drie albums enorm bevorderd waardoor we ons beter kunnen inleven in het scenario en de tekeningen. Een verhaal waarin Sardine beter bekend als Beeldschoon samen met haar dochter Marine na de ineenstorting van het koninkrijk van het Zuiden een veilig toevluchtsoord zoekt op het platteland. Beiden vinden een onderkomen in een hoeve beheerd door een aantal vrouwen. Nadat ze haar dochter hier achterlaat gaat Sardine op bezoek bij de feeën die huizen in de omgeving. Ze smeekt deze wezentjes om haar betovering op te heffen. Wat deze creaturen wel willen oplossen in ruil voor het leven van Marine. Iets wat Sardine categoriek weigert, waarna ze in paniek vlucht naar de hoeve. Waar haar een onaangename verrassing wacht. Uit wraak om het verlies van hun mannen in de oorlog leveren de vrouwen ons duo uit aan Everzwijn de koning van het Noordelijk koninkrijk. Net als bij al zijn voorgangers slaat bij hem de waanzin toe.

Dit tot grote wanhoop van zijn eega die Sardine en Marine krijgt toegewezen als leden van haar hofhouding. Ondertussen bloeit er iets moois tussen Claudine de zus van de koning van het Zuiden en Eudus. Eens Eudes hoort dat Sardine zich bevind in het kasteel van koning Everzwijn smeed hij plannen om Sardine te bevrijden. Iets wat niet naar de zin is van Claudine. Toch zet Eudes door, waarbij de gebeurtenissen die hier op volgen zijn leven drastisch veranderd. De volgelingen van koning Everzwijn zijn het getreuzel en zijn waanzin omheen Beeldschoon meer dan beu. Een ultieme strijd tussen de laatste getrouwen van Everzwijn en de afvallige leenheren betekent het einde van het Noordelijk koninkrijk. Hoe het verder loopt? Dat verklappen we lekker niet, dat moet de geïnteresseerde lezer zelf ontdekken. “Beeldschoon” zit erop, het gordijn schuift dicht de spots doven uit. Waarna we deze strips met een uiterst voldaan gevoel zorgvuldig in onze boekenkast opbergen. Jammer dat het over en uit is. WG.