Niourk 3 Alpha

De wereld zoals wij die kennen is voorgoed verloren. De aarde is teruggeworpen naar de oertijd. De atoomstraling die uitgestoten werd door vulkanen is enorm. Zij die de ramp overleefden vormen nieuwe stammen. Een der zeldzame overlevenden van een stam is het Zwarte Kind. Na allerlei omzwervingen beland hij samen met zijn vriend, een beer, in Niourk (New York). Hier in deze stad in volle verval ontdekt hij de overblijfselen van wat ooit eens een bloeiend beschaving was. Zijn nieuwsgierigheid is groot, hij ontdekt winkels gevuld met de vreemdste producten, waaronder zelfs stripverhalen. Maar van enig menselijk leven is er nergens een spoor te bespeuren. Hij is omgeven door hologrammen en robotten die hem naar het leven staan. Wat het Zwarte kind niet weet is dat zijn leven aan een zijden draadje hangt. De enorme radioactieve straling opgeslagen in zijn lichaam schakelt langzaam maar zeker zijn belangrijkste levensfuncties uit. Op het nippertje wordt hij gered door de bemanning van een ruimteschip. Afkomstig van Mars en gestrand op aarde door een technisch defect aan hun ruimtetuig. Tomoe, Doc en Coffy stoppen hem meteen in een regeneratietank. Om één of andere reden vergeten ze een toegangspoort van hun computer te sluiten. Waardoor het brein van het Zwarte Kind overspoeld wordt met miljoenen gegevens en data over de geschiedenis van de mensheid. Hij ontdekt het hoe en waarom van de oorzaak van de ramp die de wereld vernietigde en begrijpt nu beter de agressie van de reuze octopussen die hele volksstammen uitroeiden. Hij heeft weet van de evacuatie van ijsbergen naar Mars om deze planeet van water te voorzien. Ontdekt hoe miljoenen mensen via twee ruimteschepen naar Mars afreisden. Mensen wiens DNA en geheugen gescand werden op blokjes van amper een millimeter groot. Waarna ze gekloond werden op Mars. Een omstreden iets eens de gekopieerde personen ontdekten dat hun origineel op aarde vernietigd wordt. Hierdoor werden er van de drie miljard nog resterende overlevenden er slechts een paar miljoen mensen overgebracht naar Mars. Na zijn regeneratie stelt het Zwarte Kind, dat de de naam aanneemt van een stripfiguur met name Alpha, zijn redders voor een raadsel. Hij kan uitgroeien tot een reus, ziet kans zich te kopiëren waardoor hij meerdere dingen tegelijkertijd kan uitvoeren. Hij gaat zelfs zover dat hij zichzelf en zijn stam waarvan hij de wervels in zijn bezit heeft kloont. Waardoor hij de aarde bevolkt met een nieuw en sterk ras en waarvan het DNA bestand is tegen bijna alle vormen van om het even welke ziekte.

De strip Niourk is mooie en doordachte sciencefiction die oorspronkelijk in boekvorm werd uitgebracht door Stefan Wull, (1922 – 2003) een schrijver van sciencefiction romans. Waarvan er elf verhalen verschenen tussen 1955 en 1959. Het hier besproken album “Alpha” is het derde en meteen het afsluitende deel van de stripversie van Niourk. Dat voortreffelijk en geloofwaardig in beeld werd gebracht door Olivier Vatine. Hij vormde tevens de roman om tot een volwaardig stripscenario en verzorgde eveneens de uiterst professionele inkleuring. WG.