Het gouden kompas 2 Deel 2

Vroeger dan aangekondigd verscheen het tweede deel van ‘Het gouden kompas’ en eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om. Het eerste deel werd op Angoulême 2015 tot beste jeugdstrip bekroond en dat wil toch al wat zeggen. Wie wat meer achtergrondinformatie wil over deze reeks, die gebaseerd is op het boek van Philip Pullman, kan terecht bij de recensie van deel 1.
Kleine maar onverschrokken en vrijpostige Lyra is op weg naar het noorden om er haar vriend Roger te bevrijden die werd meegenomen door de Lokkers. Het is een barre tocht waarop ze de hulp nodig heeft van heel wat mensen en zelfs van een Panserbjorn, een gepantserde beer. Niet alles loopt zoals gepland want ‘mevrouw Coulter’ zet alle beschikbare middelen in om haar en de alethiometer (het gouden kompas, dat getalenteerde personen toestaat om voorspellende boodschappen te lezen) terug te vinden. De verschrikking waarmee ze uiteindelijk geconfronteerd wordt, is te erg voor woorden. Iets erger kan een inwoner van deze wereld niet overkomen. Wat dat is, leest u zelf maar! ;-)
Voor de kenners: dit boek stopt waar de film uit 2007 met Nicole Kidman ook stopt. Gelukkig komt op dit werk wél een vervolg!

Het verhaal is op volle snelheid en de queeste naar het Noorden is volop bezig. In deel 1 maakten we reeds kennis met heel wat markante figuren. Wie echter dacht dat alle fantastische wezens nu wel gekend waren, heeft het mis. In dit deel is er weer heel wat nieuws te ontdekken. Gelukkig komen de namen met minder vaart op je af en is de inleving verzekerd. 80 bladzijden lang wordt de lezer overstelpt met vele nieuwe gegevens en onthullingen en dit alles tegen een schitterend decor. Je krijgt hier dan ook een interessant en boeiend geheel voorgeschoteld.
De interactie tussen de personages is niet te gecompliceerd, maar ook niet te eenvoudig, wat dit album tot een echt jeugdboek maakt. Het is een verhaal zoals je er niet te heel veel vindt op de markt.
Dit album is inhoudelijk dus duidelijk een jeugdstrip maar zal zeker gesmaakt worden door een volwassen publiek ook. Het succes bij het doelpubliek zal vooral afhangen van hun voorkeur of afkeer voor de tekeningen van Clément Oubrerie. De ruwe en vaak vage tekeningen zijn a-typisch in dit genre, maar zelf vind ik de stijl erg aangenaam. Soms doen de tekeningen eerder kinderlijk aan, maar vergis je niet: de tekenaar slaagt er goed in het totaalbeeld te doen kloppen. Deze grafische weergave vormt een welgekomen afwisseling tegenover andere typische fantasiereeksen zoals Lanfeust.

Besluit: een top-album dat doet uitkijken naar meer! Hopen maar dat ook de uitgave van het derde deel zal voorlopen op de planning...