Zo maak je fortuin in juni 1940 1 Zo maak je fortuin in juni 1940

De Duitsers staan voor de deur van de Franse hoofdstad Parijs. Alles wat enigszins van waarde was stond op transport voor veiligere oorden. Zo zijn tal van kunstwerken uit de klauwen van de nazi's gebleven. Het Louvre werd grotendeels overgebracht naar een locatie waarvan men dacht dat hier geen Duitser een vinger kon naar uitsteken. Vele prachtige stukken zijn op deze manier gered en kunnen we bijgevolg vandaag nog steeds bewonderen. Ook de inhoud van de Centrale Bank, waar zich de reserve van de Franse staat bevond, heeft die verhuis mogen meemaken. 1400 ton aan goud verscheept naar verre oorden. Heel de nationale bank? Neen, een kamertje werd overgeslagen. In de catacomben, achter een duimdikke tralie, ligt zomaar even 2 ton aan goud. De geldwagen voor transport is alsnog geregeld en zo ook enkele bewakers die voor de bewaking moeten zorgen tijdens het vervoer.
Vier gangsters, drie mannen en een vrouw, die vroeger al een samenwerking hadden gehad, hergroeperen zich nadat ze van een van de bewakers van het transport te horen krijgen wat er te gebeuren staat. Franck Propp, de leider van het gezelschap doktert op vrij simplistische wijze een manier uit om het goud te bemachtigen. Ze komen in de meest gekke en verwarrende toestanden terecht.
En hoe komen de Duitsers te weten dat er enkele tonnen blinkend goud van punt A naar punt B gevoerd wordt?
Het scenario van "Zo maak je fortuin in juni 1940" is oorspronkelijk door Fabiën Nury en Xavier Dorison geschreven als scenario van de film Omaha Beach voor het productiehuis La Petite Reine. Maar ook dit scenario was dan weer afgekeken, alhoewel men dit een vrije bewerking noemt, van Sous L'aile des Rapaces van Pierre Siniac, uitgegeven bij Editions Rivage. Zo, nu weet je waar Abraham de mosterd is gaan halen.
Dit verhaal is geen oorlogsverhaal of een gangsterverhaal pûr sang maar een gangsterverhaal dat zich afspeelt tegen de gruwelen van de oorlog. Heel "Zo maak je fortuin in juni 1940" is luchtig opgevat. Geen zware plots of -wendingen in het verhaal maar een zeer geanimeerd verhaal met karikaturale trekjes. Zowel tekst als tekeningen lenen zich hier perfect toe. De stijl van Laurent Astier en de inkleuring van Laurence Croix zorgen er beide voor dat het verhaal lekker luchtig blijft, ook al volgen de gebeurtenissen elkaar in sneltempo op. Het gevaar is dan ook dat deze strip een pageturner wordt maar dat is oneer doen aan de prachtige bewerking van zowel Astier als Croix.
In het geheel dus een prachtige strip met een zeer goed verhaal, soms licht voorspelbaar maar er gebeurt zo veel en het gaat zo een gang dat er nog meer dan genoeg origineels en onvoorspelbaars in terug te vinden is.

Leuk detail: speelt het verhaal zich overdag af dan is de paginarand wit, 's nachts, daarentegen, is die zwart. Dit in gedachte houdend en de strip op zijn zij bekijkend weet je dus al snel dat het verhaal zich op vijf dagen afspeelt. (Alhoewel dit ook weer niet helemaal klopt maar dat moet je zelf maar ontdekken) :-)