Elfen 7 Het krystal van de boselfen

Een van de beste fantasiereeksen van de laatste jaren is alweer aan z’n zevende album toe en dat op amper 2 jaar tijd. Dit is enkel mogelijk doordat voor elk album een andere scenarist en tekenaar werd aangesteld. Desondanks zijn alle verhalen erg consistent, zowel qua verhaal als qua tekeningen.
Dit album neemt ons opnieuw mee naar de wereld van de Boselfen. Met hen maakten we reeds kennis in het tweede deel ’De eer van de Boselfen’. De orken werden door mens en elf teruggedrongen uit de omgeving van Eysine, maar nieuwe gevaren loeren alweer om de hoek. De archipelkoningen willen immers het o zo felbegeerde, want economisch erg interessante, kanaal aan de voet van de ruïnes van de stadstaat Eysine inpalmen. Ze schuwen daarbij geen enkele manier en spelen het feit dat de streek over vruchtbare grond bezit daarin uit.
Ondertussen is koningin Eliseii op zoek gegaan naar het Krystal van de Boselfen in de hoop dat ze daarmee haar volk kan redden. De reis is niet zonder gevaren en bovendien dringt de tijd want de complotten om het verbond van de mensen (Feljs in het elfs) met de elfen in Eysine neer te slaan, hebben hun werk gedaan waardoor de strijd is losgebarsten. Wie zal het winnen? En wat kan koningin Eliseii uitrichten om het tij te keren en haar volk te redden?
Als er iets zeker is in deze reeks, is het wel dat er niets zeker is over de afloop van een verhaal. De auteurs schrikken er immers niet voor terug om een fataal aflopend einde te schrijven en dat maakt deze albums bij voorbaat erg aantrekkelijk. Dat is ook in dit boek het geval. Samen met het goed uitgekiende verhaal dat zich op 2 fronten afspeelt, zorgt dat ervoor dat we alweer een boeiend geheel voorgeschoteld krijgen. In dit album krijgen we nog meer inzicht in de relaties tussen verschillende groepen mensen en elfen en wordt nogmaals duidelijk dat de relatie tussen beide verre van goed is. Naast de actie speelt dus ook het psychologische een grote rol in dit album.
Toch even opmerken dat de opbouw van het geheel niet steeds even eenvoudig is omdat 2 verhaallijnen (die van de verdediging van Eysine en die van de elfenkoningin) door elkaar lopen. Bovendien wordt er regelmatig verwezen naar een gebeurtenis uit het verleden. Daarom is het goed om album 2 te herlezen voor je aan dit boek begint.

Minpuntje: het einde vind ik nogal theatraal, maar we bevinden ons dan ook in een wereld waar elfen en orks leven en waar Krystal gecombineerd met verboden magie nog heel wat in petto kan hebben.
Het tekenwerk van Maconi is uitstekend en past uitermate goed bij een wereld bevolkt door wezens die een grote voeling hebben met de aarde en alles wat erop groeit en leeft (met uitzondering dan van de vernietigende mens). Mooi pluspunt is het feit dat de vrouwelijke helft van de elfen er behoorlijk aantrekkelijk uitzien. En daar kan niemand iets op tegen hebben, toch?!

Besluit: dit is een reeks die ik zeker blijf volgen want wees maar zeker dat nog lang niet alles van deze boeiende wereld is verteld of getoond!