Erik de rode INT 1 Integrale editie

Na een jachtpartij keert Thorvald Asvaldsson een nogal heetgebakerde Viking terug naar zijn dorp. Hier wacht zijn zwangere en ongeruste vrouw hem op. Hij keurt haar nauwelijks een blik waardig wat hem een flinke oorvijg oplevert. Als antwoord hierop trekt naar de herberg waar hij zich bedrinkt en zich te buiten gaat aan enkele jonge deernen. Als hij na het uit de hand gelopen feestje even frisse lucht gaat opsnuiven ziet hij een onbekende zijn woonst verlaten. Totaal over zijn toeren verdenkt hij zijn vrouw ervan dat ze er een minnaar op nahoud. Niet voor rede vatbaar dood hij een onschuldige medicijnman die bij nacht Thorvalds vrouw bijstond wegens zwangerschapsproblemen. Het komt niet alleen Thorvald duur te staan, zijn familie en vrienden worden voor twee jaar verbannen uit de gemeenschap. Hun tocht begint onder een niet al te best gesternte. Metershoge golven en losgeslagen ijsbergen torenen boven hen uit. Net tijdens dit niet te stuiten natuurgeweld besluit Bodil om Thorvalds kind te baren. Ze noemen hem Erik de Rode. Na een lange tocht ontdekken ze Ijsland een onherbergzaam land waar ze door de bewoners niet echt hartelijk ontvangen worden. Als woonplaats krijgen ze een noordelijke schier niet uit baten fjord toegewezen. Wonder boven wonder houden ze het hoofd boven water. Op korte tijd floreren hun velden en jachtgebieden. Ja zelfs de gemeenschap weet uit te breiden. Na twee jaar keert een deel der Vikingen waaronder Thorvald terug naar hun oude stek. Een tijd van vrede en voorspoed breekt aan. Ondertussen is zijn zoon Erik uitgegroeid tot een waardige opvolger van Thorvald. Hij heeft vriendinnetjes aan ieder vinger van zijn hand wat meer dan eens tot onderling krakeel leid bij de dames. Niet dat Erik er zich ook maar aan stoort. Uiteindelijk kiest hij voor Thorhild waarvoor hij om haar te kunnen trouwen zich bekeert tot het christendom en zich zelfs laat dopen. Wat bij diverse leden van zijn clan verkeerd uitpakt. Zij vereren de goden en geloven niet in een andere godheid. Om Erik en Thorvald die de hand boven het hoofd houd van zijn zoon een hak te zetten plegen een aantal clanleden moorden op schaapherders die toebehoren aan beide Vikingen. Als Erik één van hen ter plaatse betrapt en dood staat hem hetzelfde lot te wachten als zijn vader. Drie jaar verbanning uit de clan. Waarna hij uitvaart, Groenland ontdekt en koloniseert en waar hij overlijd omstreeks 1010.

Het verhaal uitgeschreven door Jean-Francois Di Giorgio is gebaseerd op historische feiten en wordt mooi uitgetekend door Laurent Sieurac. Maar om één of andere reden komt deze familiekroniek nooit echt van de grond. Het scenario volgt waarheidsgetrouw de levensloop van Thorvald en Erik maar belicht naar onze bescheiden mening iets teveel de historische kant. Waardoor een acuut gebrek aan onvoldoende actie en avontuur ontstaat. Een toevoeging van een aantal fictieve personages, wat meer dan eens gebeurd bij verhalen in een historische setting hadden naar alle waarschijnlijkheid wat meer vaart in het verhaal kunnen brengen. Nog een euvel is dat de integrale getiteld is “Erik de Rode” daar waar het eerste album zich bijna uitsluitend focust op patriarch Thorvald waardoor de rol van Erik nauwelijks belicht wordt. Iets wat ons leesplezier min of meer vergalde. Het tweede album bied gelukkig een iets bredere kijk op Eriks levensloop. Waar wel aandacht naar uitgaat zijn de details uit het leven der Vikingen. Hun boten, huizen en kleding werden minutieus uitgetekend, wat dan wel weer een dikke pluim verdiend. Het hierboven besproken album is uitgebracht in hardcover. Voor wie niet echt houdt van hardcovers is er goed nieuws, het verhaal wordt een softcover jasje aangemeten en verschijnt januari 2016 in de stripspeciaalzaak. WG.