Guust S16 Het contract Flater

Guust Flater moet ik u zonder twijfel niet meer voorstellen. Wie kent deze luie kantoorjongen van Uitgeverij Dupuis immers niet? De geestelijke vader van deze slungelachtige figuur, Franquin, is één van dé bekendste Belgische tekenaars en is alomtegenwoordig in het striplandschap.
Zoals de titel al doet vermoeden, bundelt dit album gags (61 pagina’s in totaal) over het tekenen van een contract door meneer De Mesmaeker. Net zoals in de reeks Game Over is er echter nooit (sorry: bijna nooit) een happy end. Telkens weer is er iets of iemand die het ondertekenen van de papieren in de weg staat. Het hoeft geen betoog dat het niet zelden Guust zelf is die aan de basis ligt van alweer een jammerlijke mislukking, wat Kwabbernoot ook probeert.

Met Guust blijf je lachen. Het is onmogelijk om op deze strips uitgekeken te raken. Ongelofelijk hoe trefzeker Franquin telkens weer de essentie van een situatie weet neer te pennen. Je vraagt je af hoe het ondertekenen van een contract zo moeilijk kan zijn, maar de tegenslagen voor de uitgeverij blijven zich maar opstapelen. Franquin blinkt uit in inventiviteit en originaliteit in het telkens opnieuw creëren van situaties die het onmogelijk maken om een vodje papier te laten ondertekenen. Scheikunde, onhandigheid, kookkunsten en nog zoveel meer vormen alle de doodsteek voor de o zo waardevolle papieren. Maar het is niet enkel de oorzaak van het mislukken dat deze grappen zo goed maakt, het is vooral de hele situatie er rond die zorgt dat de humor onnavolgbaar is. Subtiele details in tekst en tekeningen maken het verschil, in zoverre zelfs dat Franquin vaak de grappen niet moet afronden omdat je als lezer precies weet waar het op uit draait: een woedende De Mesmaeker die briest dat hij die contracten NOOIT zal tekenen en nooit meer een voet in de uitgeverij zal zetten. Gelukkig voor ons als lezer, draait hij altijd weer bij.
Als ik dan toch een kleine opmerking heb, dan is het misschien dat ruim 60 pagina’s grappen over het tekenen van het beruchte contract waarvan niemand precies weet waarover het gaat, een beetje veel is van het goede. Ik vind het amusanter om op gezette tijden dit item te zien weerkeren tussen de andere grappen, grollen en flaters die Guust uithaalt. Maar bon, niemand die je verplicht om alles in één keer te lezen natuurlijk. Maar feit is wel dat het moeilijk blijft om niet nog een volgende bladzijde om te slaan tot je uiteindelijk toch aan het einde van het album blijkt te zitten.
Over het tekenwerk is al veel lovende commentaar geschreven. Commentaar dat ik enkel kan onderschrijven want het is een feit dat Franquin als geen ander de juiste details weet te verwerken in gelaatsuitdrukkingen, lichaamsposes, achtergronden en artefacten. Sublieme tekenkunst die het waard is om uitgebreid aandacht aan te besteden, het zal de leeservaring nóg zoveel beter maken!

Besluit: wie de reeks ‘Guust’ al heeft, kan dit album links laten liggen. Wie deze figuur nog niet (of nauwelijks) kent heeft geen enkel excuus om dit album niet aan te schaffen!