Mjöllnir INT 1 Mjöllnir

Een dwerg blijft een dwerg, zelfs op de top van een berg. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Ver van de sterren, dicht bij de grond… Die kleine mannen aanschouwen de wereld door naar boven te kijken. Maar af en toe, zijn er dwergen die uitgroeien tot reuzen. Met deze tekst op de achtercover van het album “Mjöllnir” wordt het lezerspubliek warm gemaakt om deze strip aan te kopen. Dit album, een integrale, niet aankopen zou pas zonde zijn. Dit is één der betere uit het wereldje van de fantasy. We worden in dit album ondergedompeld in een wereld van mythen en sagen waarin de goden een bijzondere rol innemen. Waarin de dwergen die leven op Midgard een belangrijke rol spelen. Zij worden net als de elfen die met uitsterven zijn bedreigd door de mens als nutteloze ballast beschouwd. Goed om het volk te vermaken in één of andere arena waarbij ze vechten tegen afzichtelijke creaturen. Om dit een halt toe te roepen wordt er een commando gevormd dat volgens de aloude wetten dit bloedvergieten moet wreken. Helaas worden ze betrapt tijdens hun wraakactie. Waarbij Thor de aanvoerder der dwergen, onthoud deze naam alvast, heer Akon dwingt tot een tweegevecht. Deze heer voelt zich almachtig en neemt de uitdaging aan. Hij stopt Thor omwille van zijn naam een hamer toe. Deze hamer, zoals later zal blijken draagt de naam Mjöllnir en eens in de handen van de dwerg Thor wordt hij een verschrikkelijk wapen. Dat zonder enig mededogen heer Akon neerbliksemt. Wat eens terug in zijn dorp Thor omgeeft met een aura van goddelijkheid. Een god wil hij echter niet zijn maar de geruchtenmolen draait onophoudelijk en verspreid Thors overwinning tot in de kleinste uithoek van Midgard. Deze reputatie wordt hem noodlottig en voert hem weg van zijn stam en gezin. Hij die slechts een goede vader en echtgenoot wil zijn wordt het middelpunt van de strijd tegen de goden, hun leider die voor hen een nieuwe wereld zal opbouwen. Wat Thor echter niet weet is dat hij één der zonen is van Odin, de oppergod van Asgard . Iets wat zijn broer Loki, die net als Thor verbannen is naar Midgard hem snel uit de doeken doet. Thor leid in tegenstelling tot Loki aan geheugenverlies, iets waar Loki niet aan onderhevig is. Loki is een sluw, listig en verraderlijk iemand. Hij vind dat het tijd is voor ragnarök, het einde van de wereld en het einde van de goden. Thor en Loki stellen een leger samen waarin elfen, monsters uit de onderwereld, creaturen van de hel en elfen die hun krachten voelen weerkeren gezamenlijk optrekken naar Asgard. Het wordt een strijd zonder genade waarbij er ontelbare doden en gewonden vallen aan beide zijden.

Het scenario van Oliver Peru (Elfen, Nosferatu, Zombies) brengt het geheel als een onderdeel uit de mythologie. Hij brengt een goed gestructureerd verhaal dat evenwaardig is aan de werken van Tolkien. Zoals reeds eerder aangehaald bied hij ons een vreemde wereld aan, bevolkt met goden dwergen, elfen en draken. Hij diept zijn personen degelijk uit. Geeft ieder van hen een eigen smoel en karakter waardoor we ons beter kunnen inleven met de figuren. Het geheel wordt overgoten met een saus van bedrog, jaloezie en kwaadaardigheid. Peru toont ons via diverse flashbacks hoe Thor en Loki op Midgard terecht kwamen. Het verhaal wordt extra ondersteund door de ronduit schitterende tekeningen van Pierre-Denis Goux. Die besteed heel wat aandacht aan de personages en de decors. Zijn figuren ademen kracht en dynamiek uit. Hij tekent het verhaal uit zoals het in het scenario beschreven staat donker en gewelddadig. Eindbesluit: het geheel kan gezien worden als een prachtig visueel epos in de stijl van “Lords of the Rings. De hardcover editie verscheen december 2015 bij uitgeverij Deadalus. De softcover komt eraan januari 2016. WG.