De complete Tanguy en Laverdure 4 Geheime missies

In deze integrale krijgen we deze keren, naast het boeiende dossier, vijf verhalen.

Speciale opdracht
Tanguy en Laverdure genieten van een weldoende vakantie wanneer ze plots terug geroepen worden om een testpiloot uit India te begeleiden in zijn tests van de Mirage. Frankrijk wil ze graag verkopen aan hen, maar andere mogendheden hebben natuurlijk liever dat hun vliegtuig gekozen wordt. Echter al vanop hun vakantie worden de twee gevolgd en belogen. Een mooie vrouw is ingeschakeld om te infiltreren en de missie van de testpiloot te laten mislukken. Aan Tanguy en Laverdure om de zaak alsnog recht te trekken. Dit is een typisch Tanguy en Laverdure-verhaal, maar ze zijn daar dan ook goed in.
Dit is tevens het eerste verhaal waar Jijé het overneemt van Uderzo. Het is toch even aanpassen, vooral de gezichten van de twee hoofdpersonages zijn (nog) niet altijd even overtuigend getekend. Voor de rest is de stijl goed behouden en bijgevolg is de overgang niet erg om te nemen.

De zwarte engelen
De twee piloten worden naar een landje in Zuid-Amerika gestuurd om de piloten daar een crashcursus vliegen met de mirage te geven. Ze treffen het land echter op de vooravond van een oorlog met hun buurland en juist daarom hebben ze de superieure kracht van de mirages en piloten die er mee overweg kunnen nodig. Al gauw draaien de vijandelijkheden aan de grens uit op een levensbedreigende situatie voor Tanguy en Laverdure.
Door het complexe schaakspel tussen de twee landen, met op de frontlinie onze twee helden, stijgt dit toch uit boven de gekende verhalen. Er zit hier net iets meer spanning, plotwendingen en actie in en daar hou ik wel van.

De volgende drie verhalen zijn kortverhalen:

Eerste opdracht
Dit is eindelijk (ja dat durf ik wel te stellen) het verhaal hoe Tanguy en Laverdure elkaar ontmoet hebben en hoe ze er toe gekomen zijn om samen voor piloot te gaan studeren. Voor de ene was het al altijd een roeping, voor de andere kwam de roeping uit de lucht vallen en dat laatste valt letterlijk te nemen.
Dit verhaal is in zwart-wit en dat heeft best wel zijn charme. Het grote contrast (er wordt niet gewerkt met grijs) geeft de storm net een pak meer impact. Alhoewel je eigenlijk niks ziet, voel je de dreiging in de lucht hangen. Zwart-wit zoals het hoort!

Zijn grote droom
Dit tweede kortverhaal geeft aan dat niet alles rozengeur en maneschijn is in het leven van een piloot in opleiding. Ze kunnen al eens meegesleept worden en daardoor voor onvoorziene gevolgen staan. Natuurlijk wordt het hier wel een beetje overdreven, maar het is wel een belangrijke les. Ook deze is in zwart-wit getekend en kan daardoor het vuur benadrukken door het sterke spelen met contrast.

Valstrik voor een piloot
In dit laatste verhaal heeft Laverdure zich weer in de nesten gewerkt en is het opnieuw Tanguy dat hem moet komen redden. In dit verhaal wordt er toch wel een tandje bijgestoken om het probleem te creëren en op te lossen. Dit begint aan te leunen met ongeloofwaardig en het verhaal wordt niet geholpen door de tekenstijl. Dit is een breuk met de tekeningen tot nu toe en zorgt er voor dat je even uit de Tanguy en Laverdure wereld gesmeten wordt. Alhoewel ze op zich niet slecht zijn, kunnen ze mij toch minder bekoren voor deze reeks. Ik ben dan ook zeer benieuwd of deze stijl aangehouden gaat worden..

In het kort: 4 op 5, wat hetzelfde betekent als geslaagd met onderscheiding!