De dochters van Afrodite 1 Dood à la carte
2 Geen rook zonder spelen
3 De keerzijde van de kaarten

3 mei 1935. Lenni en Mona hebben een relatiebemiddelingsbureau. Op een dag komt politie-inspecteur Trick Lenni vragen stellen over de vermoorde Mary Beale. Zij was in het bezit van Lenni’s visitekaartje. Langzaamaan wordt duidelijk wat vooral de rol van Lenni is in deze moord geschiedenis. Mona probeert Lenni zo goed en zo kwaad als het gaat te helpen.

Het spannende verhaal in drie delen is van Corine Jamar. In deel één; ‚Dood à la carte’ leren we alle personages kennen en leren we meer over Lenni die opgegroeid is in een weeshuis. In deel twee; ‚Geen rook zonder spelen’ gaan we naar het corrupte Cuba van voor Fidel Castro en leren we meer over de moeder van Lenni. In deel drie; ‚De keerzijde van de kaarten’ krijgen we een spannende en originele ontknoping.
Het is fijn te zien dat voor dit leuke verhaal de tijd is genomen om het goed uit te werken, vandaar dat het in drie delen is uitgebracht. Jamar neemt ook de tijd om het een en ander uit te leggen over de politieke verhoudingen in Cuba, hoewel dit niet een prominente rol speelt in het verhaal. Het dient alleen als een verklaring voor iets wat ik niet zal verklappen om spoilers te voorkomen. In het eerste deel dacht ik dat Trick een grote rol zou gaan spelen in dit verhaal, maar dit is niet gebleken. De beide dames zijn heel goed in staat hun eigen boontjes te doppen. Mijn sympathie ging in eerste instantie uit naar Mona in plaats van naar Lenni, die toch de hoofdpersoon is in dit verhaal. Dat komt omdat Mona een zelfverzekerde en wat cheeky vrouw is. Daar spiegel ik mijzelf liever aan dan aan de wat doorsnee en fatsoenlijke Lenni.

Het realistische tekenwerk is van André Taymans. Hij heeft ook getekend voor ‚Nero Wolfe’, ‚Munro’ en hij heeft mee getekend aan ‚Lefranc’, maar zijn recentste werk is ‚De hand van Pangboche’, hiervoor heeft hij ook het verhaal geschreven. Taymans heeft zich goed verdiept in de mode van de jaren 30 van de vorige eeuw en Cuba rond die tijd. Ik vind het mooi getekend.

Ik vind dit een mooie serie die ik iedereen kan aanraden.

De dochters van Afrodite op Ratatouille TV