Didier Comès: De schittering van diep zwart 1 Didier Comès: De schittering van diep zwart

Een zwarte cover met een intrigerende figuur op de voorgrond die opkijkt naar een heldere maan. Het is net alsof we terug gekatapulteerd worden in de tijd toen bidprentjes nog alom tegenwoordig waren. In feite kan deze cover inderdaad vergeleken worden met een bidprentje. Immers op 7 maart 2013 overleed op 70-jarige leeftijd Didier Comès, de man waarover het gaat in dit 56 pagina's tellende boek. Het is geen strip, maar het belicht Comès eens op een andere manier dan die als kunstenaar. Het richt zich meer op de mens Comès waarbij men uiteraard niet omheen zijn werk kan. Iedere rechtgeaarde striplezer heeft ooit wel eens kennis gemaakt met zijn verhalen. Waarbij men meteen onder de indruk was van zijn oeuvre. Vooral zijn tekeningen uitgevoerd in zwart-wit en waarbij schaduwpartijen een dreigend iets inhouden zijn spectaculair. Toch bracht hij maar twaalf albums op de markt. Met als voornaamste reden, hij is een laatbloeier. Zijn eerste werk verscheen pas in 1969 toen hij al zevenentwintig was. Zijn eerste strip die in album verscheen was “Ergün de dolende”, een soortement van rommelige space opera . Maar dan al eentje waarin alle thema's opduiken die men later in zijn werk zal terugvinden waaronder: de dood, mythologie, omzwervingen en ouder worden. Waarbij net als in bijna al zijn nog volgende albums zijn hoofdfiguren leven in de marginaliteit. Zijn grote doorbraak kwam er met “De Dorpsgek van Schoonvergeten”, een omwenteling in de stripwereld zoals al snel zou blijken. Het was een fenomenaal succes en het album werd met prijzen overladen. Maar dit boekwerk bied meer dan het werk van Comès. Het verhaalt over de drie belangrijkste vrouwen in zijn leven, zijn vriendschap met gelijkgestemde ziel Hugo Pratt en zijn liefde voor zijn geboortestreek een gegeven dat telkens opnieuw opdook in zijn verhalen. Zo zouden we nog even kunnen doorgaan, maar we willen en kunnen uiteraard niet alles vertellen in een aantal regels. Het is aan de liefhebber van het werk van Didier Comès om zelf te ontdekken wat de mens en kunstenaar uitstraalde. Het boek werd samengesteld door Thierry Bellefroid, journalist en stripkenner, Didier Platteau, Comès uitgever en Olivier Grenson, Belgisch stripauteur en tekenaar. Dit trio belicht op een boeiende en persoonlijke manier een intrigerend man en zijn oeuvre.

Het boek werd uitgegeven door de “Koning Boudewijnstichting” een organisatie die al meer dan vijfentwintig jaar lang ijvert voor het behoud van ons erfgoed. De reden dat ze dit naslagwerk uitbrachten is de volgende. Na de dood van Comès erfden zijn broers en zussen verschillende originele platen, onuitgegeven documenten, foto's en andere artistieke getuigenissen. Om het werk van hun broer veilig te stellen en te voorkomen dat het verspreid zou raken beslisten ze om een groot deel aan de “Koning Boudewijnstichting te schenken. Deze bracht het geheel veilig onder in het Musée en Piconrue in Bastogne ( www.piconrue.be) Het boek verscheen december 2015 en wordt te koop aangeboden voor vijf euro. WG.