Batman: The Dark Knight Strikes Again (Lion/Urban Comics) 1 De Dark Knight slaat weer toe

Frank Miller is een grote naam in het comic-wereldje. Hij is vooral gekend voor Sin City maar voor deze reeks schreef hij al een batmanverhaal dat insloeg als een bom. Met “De terugkeer van de dark knight” week hij af van de gebaande paden en presenteerde een oude batman die nog een keer terugkwam uit zijn pensioen om zijn stad te redden. Daarmee rekende hij niet alleen af met criminelen. Er is ook een ultieme tweestrijd tussen onze vleermuisman en superman, met tragische afloop. Het verhaal riep vragen op zoals kan je geweld wel verantwoorden met geweld, en hoever kan je daarin gaan? Batman kreeg een erg donker kantje in dit verhaal, wat sindsdien aan het karakter is blijven kleven.

Vijftien jaar na deze miniserie kwam Miller met een vervolg op dit legendarische verhaal: “De dark knight slaat weer toe”. Lion zorgt nu voor de vertaling van dit verhaal. Ook deze keer werd het een miniserie van drie issues van zestig pagina’s.

Het verhaal zelf lijkt een variant op “De terugkeer van de dark knight”. Drie jaar na het ultieme gevecht tussen batman en superman vind Bruce de tijd rijp om uit de doden op te staan. Hij kan het niet meer aanzien dat de aarde is verworden tot speelbal van Lex Luthor. Superman is ook deze keer de speelbal van Luthor die hem voor zijn karretje kan spannen door hem onder druk te zetten. Net als in het eerste verhaal speelt ook deze keer de media een prominente rol.

Net als de vorige keer verzorgde Lynn Varley de inkleuring, die perfect aansluit op het eerste deel. Ze oogt dan ook nogal eighties met felle kleuren. De tekeningen van Miller ademen Sin City uit in het eerste deel, maar daarna is het toch wel minder. Ook het verhaal kan helaas niet tippen aan zijn mythische voorganger. Miller gelooft nochtans in de kwaliteiten van zijn verhaal want nu verschijnt er een derde miniserie in de reeks “the master race”