Star Wars (2 - Dark Dragon Books) 1 Skywalker slaat toe, Deel 1

Star Wars: Darth Vader (Dark Dragon) 1 Duistere missie, deel 1

Wij zijn geen onvoorwaardelijke fan van “Star Wars” en geven het eerlijk toe: “The Force Awakens", de zevende episode in het rijtje, hebben we nog niet met een bioscoopbezoek vereerd. Niet dat we niet houden van dit soort film maar we wachten wel af tot hij op dvd verschijnt of op televisie wordt vertoond. Kunnen we lekker achteroverleunend in onze luie stoel, ver weg van het soms nogal luidruchtige publiek, de film rustig consumeren. Niet iedereen zal akkoord zijn met deze zienswijze. Als het de volgende weken zo verder gaat zou episode zeven wel eens de meest winstgevende film aller tijden kunnen worden. De bezoekers schoven de eerste dag zelfs massaal aan: 80.000 bezoekers op een dag is niet niets. Maar genoeg gezeurd over de film, we schakelen over naar de strip. In de slipstream van dit filmsucces lift uitgeverij Dark Dragon flink mee. Wie hun catalogus 2016 ter hand neemt, waarin opgenomen al de te verschijnen strips van januari tot en met juni, zal wel even de wenkbrauwen fronsen om de hoeveelheid Star Wars albums die in de komende zes maanden de markt zullen overspoelen. Voor ons niet gelaten: we richten ons voorlopig op twee strips die verschenen in december 2015, waarin diverse de hoofdpersonages die een rol spelen in de film even in het zonnetje worden gezet.

Zo is er de driedelige serie omheen Luke Skywalker die samen met zijn kompanen prinses Leila, Han Solo, Chewbaca en nog een klad anderen als zogenaamde afgezanten van het Keizerrijk aanmeert op ruimtestation Cymoon-1, de grootste wapenfabriek van het Keizerrijk. Hun doel is door te dringen in deze fabriek en ze te vernietigen. Iets wat hen bijna probleemloos lukt, ware het niet dat aartsschurk Darth Vader even later de fabriek met een bezoek vereert. Een Darth Vader die eveneens een driedelige serie toebedeeld krijgt, waarin hij bij aanvang van het verhaal flink op de vingers wordt getikt door zijn oversten omdat hij Luke Skywalker liet ontsnappen uit de wapenfabriek. Waarbij de aandachtige lezer meteen doorheeft dat deze verhalen die zich afspelen tussen de gebeurtenissen in “Star Wars: Episode IV: A new Hope “ en “Star Wars: Episode V: The Empire strikes back” elkaar overlappen. De strips zijn uitstekend en sfeervol uitgewerkt, maar kunnen niet echt tippen aan de filmversie. We missen de kleurenpracht en oneindigheid van de ruimte, de felle flitsen bij de veelvuldige vechtpartijen, het lawaai van de explosies en de beweeglijkheid van de figuren. Een strip kan nu eenmaal niet weergeven wat een film te bieden heeft. Doodjammer, maar laat dit euvel geen belet zijn om deze toch wel boeiende strips aan te schaffen. WG.