Nestor Burma 11 Gekonkel in het Quartier Latin

Echt opgewekt wordt je niet echt van een Nestor Burma-verhaal. Een chagrijnige detective die in de groezelige achterbuurten van Parijs moorden oplost en meestal kent dat een zeer vuil verloop. Hier heb je geen wondermooie zieltjes, maar net mensen die geen schrik hebben om hun mindere kantjes tentoon te spreiden.

Hier lijkt het begin nog eerder gewoon: een man pleegt zelfmoord. Echter zijn vriendin kan dat niet aanvaarden en vraagt aan Burma om het geval nader te onderzoeken. Doorheen heel het verhaal is Burma er van overtuigd dat het zelfmoord is. Hij heeft deze zaak dan ook gewoon aangenomen om de boodschap op een zachtere manier te laten doordringen bij de vriendin. Maar Burma zou Burma niet zijn, als hij toch niet een beetje in de potjes gaat roeren. En die potjes stinken. Het verhaal wordt dan ook steeds complexer, uitgebreider en gewelddadiger. De nodige vuistslagen en kogels worden uitgewisseld en af en toe met dodelijk gevolg.

Dit is met andere woorden weer zo een typisch verhaal van deze reeks: heerlijk intrigerend met leuke plotwendingen maar ook zonder een echt positief einde. We weten dan uiteindelijk wel hoe het allemaal in elkaar zit en hoe onvermijdelijk het eindresultaat was, maar echt blij word ik daar niet van. En dat is een belangrijk deel van het plezier bij het lezen van deze reeks.

Er zijn ook een paar woordjes nodig over de tekeningen. Ondanks de herenhuizen, de maagdelijke sneeuw en het fletse zonnetje af en toe, voelt de omgeving groezelig aan. De schaduwen en textuur zijn eerder vlekkerig (met gebrek aan een beter woord) aangebracht waardoor die indruk gecreëerd wordt. En dat éne element bepaalt, ondanks alle andere invloeden, het gevoel dat de omgeving uitstraalt. Die atmosfeer past perfect bij de verhalen van Burma.

In het kort: een goede Burma