Agatha Christie (Lefrancq) 3 Dood op de Nijl

Dit verhaal van ’s werelds beroemdste detective schrijfster, Agatha Christie, behoeft geen introductie. Net als het eerste deel uit de serie "Detective strips stelt voor Agatha Christi" is dit weer een verhaal met de al even beroemde detective Poirot in de hoofdrol. Tijdens een reisje langs te Rijn…, oh nee correctie, een reisje op de Nijl wordt een steen rijke jonge vrouw vermoord. Het is aan Poirot om de moordenaar te ontmaskeren en geheel in de Agatha Christie traditie is er aan verdachten geen gebrek.

Dit verhaal is twee maal verfilmd, een keer in 1978 met Peter Ustinov in de rol van Poirot en een keer in 2007 in de tv serie ‚Agatha Christie’s Poirot’ met de fantastische David Suchet in de hoofdrol. De 1978 versie kon rekenen op een sterrencast met o.a. Jane Birkin, Bette Davis, Mia Farrow, David Niven, Maggie Smith en Angela Lansbury. Hoewel ik genoten heb van deze film vond ik Ustinov te komisch acteren. David Suchet doet dit in mijn ogen beter en is de Poirot uit de boeken meer trouw. Grappig feitje is dat Angela Lansbury later in 1980 de rol van Miss Marple op zich zou nemen en nog weer later de hoofdrol van detective in ‚Murder she wrote’ op zich zou nemen. Deze serie is op dezelfde manier geschreven als Agatha Christie dat in haar begin periode deed.

Maar nu dwaal ik af. Ik moet het natuurlijk hebben over de strip. François Rivière heeft het boek prima om weten te vormen tot stripverhaal. Hij moest natuurlijk rekening houden met het feit dat hij het boek in 46 pagina’s moest vertellen. Een hele opgave lijkt mij. Hij zal het een en ander hebben moeten weg laten, maar alle noodzakelijke elementen zitten er in en toch is het verhaal goed en logisch en lijkt het nergens gehaast of te compact.

De realistische tekeningen zijn van de hand van Jean-François Miniac, alias Solidor. Hij besteedt niet alleen veel aandacht aan de verschillende personages, maar ook aan de mooie decors.

Al met al een erg leuk album.

Agatha Christie op Ratatouille TV