Lefranc 26 Operatie Antarctica

Met schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat ik nog nooit een album van Lefranc had gelezen vooraleer ik dit exemplaar in m’n handen kreeg. Vergelijken met de werken van de vormgever (die tot album 17 betrokken was) kan ik dus niet. Ik wil wel alvast meegeven dat de ervaring me bevallen is!
Lefranc is een journalist die ook wel eens een klusje opknapt voor de veiligheidsdiensten. Hij wordt in dit verhaal andermaal gerecruteerd om een gevaarlijke missie te volbrengen en moet daarvoor infiltreren in een geheime basis op Antarctica waar aanhangers van Hitlers ideologie werken aan moorddadige wapens die ervoor moeten kunnen zorgen dat ‘das Reich’ een heropstanding beleeft. Lefranc ontmoet op z’n reis enkele oude bekenden, wat het allemaal niet eenvoudiger maakt.

We krijgen een lineaire, gezapig vorderende vertelling voorgeschoteld die nu en dan wordt doorkruist door een flash-back. Geen samenlopende verhaallijnen dus in dit album. De auteur slaagt erin om beknopt alle informatie uit het verleden die er toe doet, weer te geven. Het zuigt je diep genoeg in het verhaal om er een aangenaam geheel van te maken, en haalt de aandacht toch niet weg van het hoofdgebeuren.
Ik hou wel van dit verhaal. Het is duidelijk minder zwaar beladen dan de strips uit de reeks Blake en Mortimer, die eenzelfde sfeer uitademen, maar je hebt eenzelfde soort gevoel. Ik kan de mening uit de vorige recensie hier dan ook niet volledig onderschrijven. Dit exemplaar is wel degelijk behoorlijk vlot te lezen. Niet zo vlot als andere, moderner ogende reeksen natuurlijk, maar als deze stijl je wel bevalt, is het zeker het lezen waard. Jongere stripliefhebbers zijn misschien niet zozeer gewonnen voor deze stijl, maar ik ben er zeker van dat de meer ‘oudgedienden’ dit album graag zien komen!
De tekeningen zijn in klare lijn en zijn rijkelijk voorzien van details. Verwacht echter geen experimentele pagina-opbouw of vernieuwende kadrering. Wat ook maar normaal is, want het zou de uitstraling van het boek teniet doen.

Besluit: een aangenaam geheel dat gebruik maakt van enkele broodjeaapverhalen die vroeger werden opgehangen om het fenomeen van UFO’s te verklaren.