Airborne 44 6 Winter onder de wapens

Tessa is tegen de regels in met een vliegtuig vertrokken naar het front, maar werd daar neergeschoten. Ze kan haar vliegtuig nog heelhuids neerzetten, maar de locatie valt tegen. Ze is geland aan de Duitse zijde van het front en haar twee vrienden Seb en Tom doen er alles aan om haar terug te halen vanachter de Duitse linies, maar heel vlot verloopt dat niet. Bijkomende moeilijkheid is dat Seb en Stefan twee broers zijn en de ene heeft gekozen om voor Duitsland te vechten en de andere bij de USA. Stefan zit dan ook aan de andere kant van het front en maakt jacht op de neergehaalde piloot. Zo is alles klaargezet voor een grote confrontatie… alleen wordt die spanning wel wat gemilderd door de twijfels die er nu (eindelijk) insluipen bij Stefan. Net dat laatste maakt het interessant en bijgevolg veel onvoorspelbaarder hoe dit gaat aflopen.

Dit is opnieuw een leuk en spannend verhaal tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij liefde en haat in al zijn vormen naar voor komt. En toch is naar mijn gevoel deze cyclus iets minder sterk dan de anderen. Er zijn net iets te veel toevalligheden om volledig geloofwaardig te zijn, maar dat neemt niet weg dat het zeer vlot verteld is en dat het gewoon plezierig is om mee te stappen in dit verhaal.

De tekeningen zijn een sterke troef en dan niet alleen omdat het schilderijtjes zijn, maar vooral de inkleuring spreekt mij enorm aan. De kleuren zijn niet altijd even realistisch gebruikt maar dat maakt niet uit. De sfeer dat er mee opgeroepen wordt, verslaat alles. Dit is zeer effectief ingezet.

In het kort: toffe cyclus, maar niet de beste van deze reeks