Ik Mik 1 Deel 1

Begonnen als een Engelstalig internet-experiment op tapastic.com, is ‘To be a comic’ nu ook naar de Nederlandstalige markt gekomen in albumvorm. Het is het uitgeversduo Syndicaat-Strip2000 die deze amusante serie van Maïkel Verkoelen, alias Mik, een kans geeft.
Ter info: Tapastic.com is een community van webcomic-auteurs die hun werk publiceren op de website en via de app van Tapastic.com. Lezen van die comics is vaak gratis. Hun inkomsten halen de tekenaars uit giften van de lezers. Natuurlijk kan dit medium ook een duwtje in de rug geven richting papieren publicatie.
Het verhaal: tekenaar Mik belandt plots in z’n eigen stripverhaal en heeft er het gezelschap van allerlei pratende attributen zoals zijn trouwe koffiemok, een blad papier, broodrooster,... Langzaam ontdekt hij de nieuwe wereld waarin hij vertoeft en de mogelijkheden die deze biedt. Al creëert hij de strip zelf, toch komt hij vaak voor onverwachte verrassingen te staan. Langzaam maar zeker echter begint hij zich beter thuis te voelen in die nieuwe wereld en ontplooien zich de mogelijkheden…

De start van het album verloopt vrij traag en vind ik daarom minder aantrekkelijk. Gelukkig groei je samen met het hoofdpersonage in het album en het verhaal. Langzaam krijgen de figuren meer body en leer je hun karakter -want ja, ook de koffiekan bv. heeft z’n eigen opvattingen- beter kennen. Vooral de koffiemok steelt echter de show en de interactie met protagonist Mik wordt duidelijk beter.
Gezien het startgegeven is er zeker nog veel mogelijk in deze reeks. De mogelijkheden zijn schier oneindig en ik kijk dan ook met de nodige nieuwsgierigheid naar de volgende avonturen van Mik. Wachten moet je daarvoor niet doen, een kijkje op http://tapastic.com/series/TO-BE-A-COMIC volstaat!

Deze avonturen zijn ontstaan in en geschapen voor de digitale wereld en dat merk je. Enkele grote tekeningen in klare (en dikke) lijn vullen de pagina’s. Vooral in het begin van het album stoorde de beperkte grafische input me. Ook hier weer groeit de auteur naargelang het album verder vordert en krijgen we meer waar voor ons geld. Voor mij had het albumformaat gerust kleiner gemogen, maar dan ging het boek minder mooi staan tussen de andere uitgaven van Strip2000 natuurlijk.

Besluit: best wel een amusant album met een interessant uitgangspunt dat echter nog veel kan (en zal, daar ben ik van overtuigd) groeien!