Erik de rode INT 1 Integrale editie

Erik de Rode was de stichter van een nederzetting op het Scandinavische eiland dat tegenwoordig gekend staat als Groenland. Erik is geboren in Noorwegen als de zoon van Thorvald Asvaldsson en werd daarom ook Erik Thorvaldsson genoemd. Zijn rode haar zorgde ervoor dat hij de bijnaam Erik de Rode kreeg.
De vader van Erik was gedwongen om Noorwegen te verlaten door enkele moorden die hij gepleegd heeft. Hij heeft gehoord van een eiland dat een waar paradijs zou zijn en strijkt daar met zijn familie en gevolg neer. Dit eiland is gelegen in ten Noordwesten van IJsland. Door de inwoners worden ze met open armen ontvangen en krijgen ze zelf een stuk land aangeboden. Weliswaar met vrij onvruchtbare grond maar gedreven door hun recente verleden besluiten ze om dit aan te nemen en er het beste van te maken. Tot ieders verbazing lukt het hen ook maar de zee heeft niets van zijn aantrekkingskracht verloren bij Thorvald. Hij besluit om via de zee nieuwere en betere oorden op te zoeken, Erik en Thjodhild achterlatend.

Met deze integrale versie, waarvan de hardcover reeds eind verleden jaar is verschenen, toont Daedalus nogmaals dat ze van alle markten thuis zijn. Van de meest futuristische strip tot een geschiedkundig werk, alles pakken ze aan. Met deze Erik de Rode zitten we dus duidelijk met een historisch deel. Een vrij onbekende man die voor de Scandinaviërs waarschijnlijk even bekend is als bij ons de Galliër Ambiorix.
De meeste van deze strips liggen vaak zwaar op de maag. Men wil zo accuraat mogelijk zijn en vermeld dus zoveel gegevens dat de lezer het noorden (in dit geval zou je dat letterlijk kunnen nemen) kwijt raakt. Wel dat heeft Di Giorgio op een majestueuze wijze kunnen omzeilen. Het leven van Erik en vader Thorvald is nochtans zeer complex maar de vertelwijze laat het aanvoelen als een vlot leesbare strip. Hij kiest dan ook meer voor het beeld dan voor de tekst, waarvoor hoedje af. Tekenaar Sieurac heeft de vrije teugels gehad en heel zijn kunnen in dit werk gestoken. De realistische stijl, eigen aan de man, in combinatie met de levendige kleuren zorgen voor zeer aantrekkelijke pagina's. Toch druipt het bloed van sommige pagina's en vliegen hier en daar de ledematen in het rond, toch heb je niet het gevoel dat hier enige zin voor overdrijven zit.

Erik de Rode is bijgevolg een zeer aan te raden verhaal waar je geen voorkennis moet hebben. Het is te lezen als een gewoon losstaand verhaal en kan evengoed over een fictief persoon gaan als over een waargebeurd verhaal.

Persoonlijke mening? Een pareltje!