Bakelandt INT A1 Deel 1

Het is toch even schrikken als je Hec Leemans ziet staan op de cover van Bakelandt. Ik dien dan wel uit te leggen dat Bakelandt een strip was die mijn ouders liever niet zagen (en dus ook nooit kochten) toen ik klein was. Natuurlijk als tiener luister je niet altijd en ik kon er wel een paar bemachtigen, maar het bleef toch grotendeels iets onbereikbaar en dus enigszins mythisch. Het is dan toch een beetje een schok om me echt te realiseren dat de de auteur van de stripreeks rond de FC de kampioenen te zien is op deze 'gevaarlijke' collectie... en ik kan ondertussen niet meer wachten om er eens echt aan te beginnen. Bakelandt, here i come!

1 Het zwarte goed
Wanneer een familie overvallen wordt in het bos, kan de dochter ontsnappen. Ze verdwaalt maar komt uiteindelijk terecht bij Bakelandt en zijn vrienden. Echter zo simpel blijft het niet, de familie is eigenlijk aangevallen door de Franse soldaten en de bende van Bakelandt gaat er dan ook alles aan doen om commandant De Crèvecoeur, want hij is diegene die er achter zit, te stoppen en gerechtigheid plaats te laten vinden.

2 De erfenis van Casanova
Het zou wel eens kunnen dat Zita de dochter is van Casanova, maar om daar zeker van te zijn, moet ze naar Venetië reizen. Echter De Crèvecoeur komt er achter dat er iets aan het bewegen is en gaat proberen stokken in de wielen te steken.

3 De maskers van Venetië
Dit is het vervolg op het vorige deel. Ondertussen heeft De Crèvecoeur Zita in handen gekregen en is hij vast van plan om haar erfenis in te pikken. Gelukkig heeft Zita een paar heel goede vrienden.

4 Een wapen voor Eire
De Engelsen willen verhinderen dat het geheime wapen dat de Ieren gekocht hebben hun kusten bereikt. En vermits het wapen uit Luik dient te komen, is Vlaanderen de plaats waar het beslecht zal worden. En dan komen Bakelandt en De Crèvecoeur natuurlijk allebei in beeld.

Het is ondertussen al wel duidelijk dat De Crèvecoeur een belangrijke rol speelt in de Bakelandt verhalen. De eeuwige vijand was dan ook een goed middel om verhalen te kiezen voor deze eerste collectie van verhalen. Als nieuwe lezer viel het af en toe op dat je personages niet kende maar storen doet dat niet. Je hebt rap genoeg door aan welke zijde ze staan.

Deze verhalen hebben actie, een leuke tijdsperiode, rovers, veroveraars en vooral veel spanning. Dit lezen is een heerlijke ontspanning waarbij je toch al op voorhand weet dat de goede zijde het altijd zal halen. En meer moet dat soms niet zijn.

In het kort: leuke intro tot de Bakelandt-reeks!