De Rode Ridder 249 De satansvrucht

De serie de Rode Ridder is een geesteskind dat ontsproot aan de levendige fantasie van geestelijke vader Willy Vandersteen. Een serie die wel meer vaders kende die het tekenwerk en het scenario uitvoerden. Met name Karel Verschueren, Frank Sels en Karel Biddeloo, om er maar enkele te noemen. Laten we vooral Claus niet vergeten, die met het album: “ De Satansvrucht”, de nummer 249 in de serie de “Rode Ridder” definitief afscheid neemt van zijn pleegkind Johan. Een kind dat hij liefdevol in beeld bracht vanaf album 207: “De grot van de beer” tot op heden. Waarbij hij niet alleen tekende op scenario van Martin Lodewijk en Marc Legendre maar ook eigen scenario's bedacht. Voor dit laatste album van zijn hand berust het scenario bij Peter Van Gucht. Die een aantal oude getrouwen opvoert. Met name Bahaal, de overbekende prins van de duisternis die steevast de strijd aangaat met Galaxa, de fee van het licht. Waarbij we weten dat als deze figuren ter sprake komen het gaat bliksemen en donderen aan het firmament. Met als belangrijkste hoofdrolspeler in het geheel uiteraard Johan die in dit album als zwerver vermomd zich rept naar de burcht van Cormonne, voor een geheime afspraak met Merlijn. Zijn plan wordt echter doorkruist door een paar soldeniers die een door hen ontvoerde jongedame lastig vallen. Johan die naar goede gewoonte geen onrecht duld, gaat de soldaten te lijf. Na een felle strijd, waarbij slecht één soldaat levend het slagveld verlaat, zet Johan in het gezelschap van Anat zijn tocht verder. Wat Johan niet weet, hoe kan hij dit ook maar weten, is dat hij met open ogen in een voor hem opgestelde val is getrapt. Anat blijkt al snel niet degene te zijn voor wie ze zich laat doorgaan. Zij handelt in opdracht van Bahaal die niet alleen voorgoed met Johan wil afrekenen maar eveneens met Galaxa. Anat weet dat de fee van het licht nog steeds Johans grote liefde is. Op allerlei manieren probeert ze onze ridder te verleiden en in haar bed te lokken. Wat leid tot een verrassend einde.

Het scenario zit boordevol onverwachte wendingen aangevuld met de gekende ingrediënten. De strijd tussen licht en duister, een Johan die schijnbaar onverschillig is voor vrouwelijk schoon en een Merlijn die de aanzet is tot het verhaal. Claus weet dit alles mooi in beeld te brengen, we kunnen gerust stellen dat dit één der betere is van zijn hand. Uitkijken wordt het nu naar album 250, waar we volgens de uitgever een nog stoerder, heldhaftiger en rechtvaardig ridder kunnen verwachten. WG.