Koralovski 1 De oligarch
2 In de schaduw van de wereld

Penitentiaire inrichting cp 66, Karelië, Rusland. Hier vinden we Viktor Borissovitch Koralovski, een bij president Vladimir Khanine in ongenade gevallen oliebaron. Hij is beschuldigd van fraude, belastingontduiking en verduistering van strategische grondstoffen. Tijdens een schijnproces wordt hij veroordeeld tot tien jaar cel. Een straf waaraan een einde komt als de gevangenis door ervaren zwaar bewapende individuen ingenomen wordt. Zij nemen een gevangene mee, waarna een raket, afgeschoten van een schip, de gevangenis compleet van de kaart veegt. Op het nippertje weten Viktor en een tweetal gevangenen te ontsnappen. Wat was het doel van deze actie en hoe past Viktor in het plaatje?

Parallel met Viktors ontsnapping loopt een tweede verhaal. In Berlijn is journaliste Anika Keller druk bezig om een dossier samen te stellen over Viktor. Zij wil de mist die hangt omheen Koralovski ophelderen. Er zijn volgens haar nog heel wat geheimen omheen deze oligarch op te klaren. Alsof de duivel ermee speelt wordt ze, als ze huiswaarts keert met een taxi, betrokken bij een verkeersongeval. De taxi rijdt een man aan die er uitziet als een zwerver. Hij wordt op de hielen gezeten door twee al even haveloze kerels als hijzelf. Als de aanrijding een einde maakt aan de achtervolging en de aangereden persoon overgebracht wordt naar een ziekenhuis breekt de hel los. De man wordt ontvoerd uit het ziekenhuis en verdwijnt voorlopig even in de coulissen. Het gaat hier om Blasko, een agent in dienst van de Amerikaanse regering. Hij is een grootscheeps complot op het spoor dat de wereldeconomie via de olie-industrie wil ontwrichten. Toch wil hij om ons onbekende redenen geen contact met zijn oversten. Als er dan ook nog op diverse plaatsen kernkoppen gevonden worden op geheime locaties gaan de bellen bij alle veiligheidsdiensten ter wereld aan het rinkelen.

Het scenario van Philippe Gauckler is losjes gebaseerd op het verhaal van Michail Chodorkovski, de vroegere CEO van de Russische oliemaatschappij Yukos, die van mei 2005 tot december 2013 een gevangenisstraf uitzat voor net dezelfde feiten als Viktor. In dit verhaal staan alle Amerikaanse, Russische en Duitse veiligheidsdiensten in de kijker. Toch slaan deze diensten door infiltratie in eigen rangen meermaals de bal mis en wordt bepaalde urgente informatie niet door alle diensten gedeeld. Philippe overstelpt de lezer met secundaire weetjes en feiten uit de oliewereld en toont ons de niet altijd efficiënte werking van de veiligheidsdiensten. "Klinkt saai", hoor ik menig lezer denken. Toch niet, onze scenarist weet dit euvel handig te omzeilen. Als rode draad doorheen het verhaal lopen de avonturen van Viktor Koralovski en die van journaliste Anika. Zij zijn als het ware de krenten in de pap die het verhaal het nodige tempo en humor bezorgen, waardoor het geheel realistisch en efficiënt overkomt. Philippe Gauckler, die eveneens het tekenwerk op zich neemt en waarvan we tot op heden niet echt echt veel werk in Nederlandse vertaling opmerkten, weet zich vrij aardig uit de slag te trekken. Al geven we eerlijk toe dat hij af en toe de bocht uitgaat. Zijn tekeningen zijn mooi uitgewerkt maar missen wat persoonlijkheid, waardoor het geheel soms wat statisch overkomt. Iets wat we niet opmerken tijdens de talrijke actiescènes, maar daar waar het gaat om de bureaus en aanverwante handelingen van de veiligheidsdiensten gaat het soms mis. In elk geval bewijzen deze twee albums, een derde verschijnt later, dat er naast XIII en Largo Winch, om er een paar te noemen, nog helden zijn in die hun voetsporen kunnen treden. WG.