In the Pines 1 5 Murder Ballads

Murder Ballads is niet alleen een album van Nick Cave maar is nog veel meer. Het waren een belangrijk deel van de Great American Songbook - de onofficiële anthologie van populaire muziek - en een subgenre van de traditionele ballade. In de teksten kwam altijd een moord voor. Meestal wordt op het einde de moordenaar veroordeeld maar de vorm waarin het verhaal wordt verteld verschilt sterk. Soms vanuit het gezichtspunt van de moordenaar zelf, soms zelf het slachtoffer en vaker vanuit het oogpunt van een observerende derde, wat dan meestal de verteller/zanger is. Op het
http://www.michaelminneboo.nl/wp-content/uploads/in-the-pines-boshut.jpgeinde wordt de dader dus opgenomen, eindigt hij aan de galg of achter tralies en dan volgt er nog een moralistisch pleidooi door de zanger(es). Een mooie weerspiegeling dus van het Amerika van de negentiende eeuw. Alhoewel, typisch Amerikaans... Veel van deze ballades waren overgeleverd uit Engeland, mee over de plas gebracht door de immigranten destijds en daar geadapteerd en vervormd, mondeling overgegeven en hergebruikt in liedvorm.
Erik Kriek gebruikt dus vijf van deze ballades om de strip In the Pines tot leven te wekken. Deze zijn zowel van recentelijke datum als heel traditioneel. De tekeningen zijn in zijn gekenmerkte stijl, vol dynamiek en geladen met spanning. Elk deel krijgt dan ook zijn eigen steunkleur zonder dat we daarom van inkleuring mogen spreken. Het is meer een aanvulling om af te steken tegen het zwart/wit dat, voor de hand liggend, de hoofdtoon is. Hij vertelt op magistrale wijze de verhalen van Pretty Polly, Long Black Veil, vermoedelijk het bekendste van de vijf, Taneytown, Where the Wild Roses Grow en Caleb Meyer. Op de bijgevoegde cd, waarop we deze vijf Murder Ballads kunnen terugvinden, staat ook nog de titelsong van deze strip In the Pines

"In the Pines is een prachtige verzameling beeldverhalen die smaakt naar meer", vertelt Jan donkers die het nawoord verzorgt. En daarmee is zowat alles gezegd. Verschrikkelijke verhalen, gezongen als ballades, herwerken tot een aangrijpende, soms tot nachtmerrieachtige beelden, het is niet iedereen gegeven.