Alex Rider 1 Stormbreaker

Alex Rider is een tiendelige jeugdboekenreeks van de hand van succesauteur Anthony Horowitz. Zoals wel meer gebeurd met succesvolle boeken volgen er andere adaptaties. Zo is er al een film over Alex Rider en dus kon een stripreeks niet ontbreken. Samen met dit eerste deel verscheen ook al het tweede verstripte boek “point Blanc”.

Anthony Horowitz is een naam als een klok, ik verslond zijn boeken ook als knaap, dus waarom deze strip dan ook geen kans geven? Slim van de uitgever om diens naam een pertinente rol op de kaft te geven maar eigenlijk heeft de man eigenlijk niets van doen met de stripserie. Het boek werd namelijk herwerkt door Antony Johnston die meer ervaring heeft als stripauteur, hij schreef al scenario’s voor onder andere Wolverine en Daredevil.
De tekeningen zijn van de hand van twee Japanse zussen. De manga-invloeden zijn dan ook niet te ontkennen. De mangastijl van de zusjes past wel om een verhaal vol actie uit te beelden, maar ze schieten een beetje te kort in het uitwerken van de decors en een erg sobere inkleuring. Jammer eigenlijk, maar eenmaal je aan het lezen bent stoor je je daar niet echt aan, het zorgt er echter wel voor dat je het boek zou laten liggen als je het eens doorbladert in de winkel.

Het verhaal van Alex Rider is eigenlijk de droom van iedere knaap, Alex krijgt de kans (hij wordt eigenlijk eerder gedwongen) om als geheimagent aan het werk te gaan en mag mede met de hulp van die typische Bond-gadgets de wereld redden!

Alex is een wees die door zijn oom, Ian wordt opgevoed. Hij is een bankier die veel weg is en daardoor wordt Alex eigenlijk opgevoed door Jack, zijn nanny. Maar als Ian wordt vermoordt blijkt hij een spion te zijn die voor MI6 werktr, de Engelse geheime dienst. Hij was geïnfiltreerd bij Darrius Sayle. Een rijke zakenman die zijn nieuwste supercomputer, de stormbreaker, aan iedere school wil schenken. Darrius woont op een eilandje bij Cornwall en wordt omringd door bizarre figuren zoals zijn Duitse Pr dame Nadia Vole of zijn butler met doorgesneden mondhoeken die niet kan praten. Hij houdt trouwens een “Portugees oorlogsschip” als huisdier!
Alex moet nu op onderzoek trekken naar Sayles beweegredenen en kan dit doen als prijswinnaar van een jeugdwedstrijd. Zo kan hij op bezoek bij Sayle.

Het actieverhaal sleurt je al van bij de eerste pagina’s mee, het wordt ook nog gekruid met de nodige humor waardoor ik het wel graag las, alleen wat jammer van de tekeningen.