Kroniek der onsterfelijken 6 De genadeslag, tweede deel

We bevinden ons al even in een donkere wereld en deze cyclus heeft niet veel beterschap gebracht. Integendeel, nog net niet gitzwart maar het scheelt niet veel.

Andrej en Abu Dun zitten vast in een vallei met een verschrikkelijk geheim. Er is een ziekte dat zich voortzet van de ene naar de andere. De doden komen terug als vreselijke monsters en kunnen elkaar besmetten. En eens ze terug zijn, zijn ze niet bepaald vredelievend te noemen. Neen, moorden en dat op gruwelijke manieren is hun manier van handelen. En dat is waar Andrej en Abu Dun het moeten tegen opnemen. Bovendien worden ze nog eens zwaar tegengewerkt door de lokale bevolking en de inquisitie. Alles en iedereen tegen hen en dus is het maar zeer de vraag of ze nog uit deze vallei zullen geraken.

Zoals gezegd ook dit is een cyclus waar je niet bepaald opgewekt van wordt, maar dat vind ik net zo sterk. Het moet niet altijd een 'good-news-show' zijn, af en toe mag het eens tegen zitten en deze reeks levert dat op een excellente manier op. Ik kijk er telkens naar uit omdat het er in slaagt om mij als lezer na te laten denken over de motivaties van mensen. Dit is niet helemaal vrijblijvend meer en ik vind dat hoegenaamd niet erg.

De tekeningen blijven een oefening in duisternis, zowel qua donkere en nachtelijke scenes als in sfeerschepping rond en door de mensen. De tronies stralen af en toe echt wel slechtheid uit. Geweldig toch in dit verhaal. Tekeningen, inkleuring en verhaal zijn in harmonie.

In het kort: Opnieuw een zeer te genieten cyclus.