Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin 2 Deel 2

Uitgeverij Dupuis geeft alle albums van Robbedoes en Kwabbernoot die door Franquin zijn gecreëerd opnieuw uit. Ze zijn per 2 samengebracht in een prachtige hardcover. Deze bundeling bevat de volgende twee albums:
* De roof van de Marsupilami
* De hoorn van de neushoorn
De albums van Belgiës bekendste picolo en zijn beste vriend zijn een waar genoegen om te lezen. Een heruitgave voor wie deze verhalen nog niet in z’n bezit heeft, is nooit te versmaden. Maar er is meer: dankzij het opzet biedt dit boek ook voor alle liefhebbers een meerwaarde. Elk verhaal wordt immers voorafgegaan door een aantal bladzijden dossier waarin de achtergrond en de totstandkoming van het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Zonder tekstuele overkill en voorzien van het nodige beeldmateriaal krijgen we zodoende een mooie inleiding op hetgeen we voor de kiezen krijgen. Een 3 à 4 bladzijden dossier per verhaal lijkt misschien niet zoveel, maar als je dat vermenigvuldigt met het aantal boeken (11 in totaal) die gaan verschijnen, krijg je toch heel wat extra info.

De verhalen uit dit album dateren reeds van 1954 en 1955 en dat merk je wel. Gewoonten, klederdracht, technologie: het ademt allemaal de sfeer van midden vorige eeuw uit. Dit doet echter niets af aan de verhalen die grappig zijn en je meesleuren in een verrassend avontuur. Aan verbeelding en creativiteit ontbrak het Franquin absoluut niet. De marsupilami, Spip de eekhoorn, de Tarbot, een hele rits aan beklijvende personages zoals de graaf van Rommelgem en Ijzerlijm als ‘vrouw met ballen’, heel wat uitvindingen en nog zoveel meer luisteren de verhalen op. De auteur durft duidelijk inventief te werk gaan en schuwt het niet om de grenzen op te zoeken van wat in die tijd acceptabel was. Al die zaken samen zorgen ervoor dat de albums ook nu, ruim 60 jaar later, nog aangenaam leesvoer zijn.
Het valt op dat de auteur in de periode dat hij deze albums creëerde, weinig tijd had om de decors deftig uit te werken. De aanwezige strips blinken uit in hun soberheid. Op dat moment was het schrijven en tekenen voor Franquin immers bandwerk. Elke week moest een nieuwe pagina verschijnen (dat is ook een van de redenen dat Géo meehielp aan het verhaal zelf). Het is dan ook verwonderlijk dat met die eerder beperkte hoeveelheid lijnen zo’n consistent en knap getekend geheel wordt verkregen.

Besluit: een schitterende en kwalitatief hoogstaande uitgave van Dupuis dat door menig liefhebber met trots in de kast zal geplaatst worden!