Regenwolf INT 1 Regenwolf

Regenwolf verlaat het pad van de klassieke western. Dufaux en Pellejero gaan op zoek naar een nieuwe manier om een verhaal te brengen over het Wilde Westen, niet zoals wij dat kennen. Wie over de Far-West spreekt denkt automatisch aan de meest gekende films uitgebracht vanaf het midden van de vorige eeuw. Maar de twee auteurs trachten om een atypische western te creëren die tegen alle afspraken van het genre ingaat en die er voor moet zorgen dat er een frisse wind door het verhaal waait.
Eén van deze elementen is het op het voorplan brengen van de vrouw, of het nu om Kleine Maan, India of Mamie Limb gaat. Waar die in de gebruikelijke vorm voornamelijk als lustobject, prostituee of huilende, achterblijvende, rouwende weduwe werd afgebeeld krijgt die onder Dufaux en Pellejero een vooruitstrevende rol.

Een tweede element is dan weer dat het zwart-wit van de traditionele western hier niet van toepassing is. The Good, the Bad and the Ugly? Vergeet het maar. Of de figuur in het verhaal nu zwart, wit, rood of geel is, ze zijn qua karakter onderling te verwisselen. Voor Dufaux geen nieuwigheid, voor de westernverhalen des te meer. Niet alle blanken zijn uit op wraak, niet alle roodhuiden zijn scalperende idioten die onder invloed van Bourbon jong en oud kelen, niet elke zwarte is een slaaf, dienaar van de blanke man. In Regenwolf slaagt hij zelf om een spoorwegmagnaat met een hart op de juiste plaats geloofwaardig op te nemen in de loop van het verhaal. Niet de gebruikelijke uitbuiter van zwarten en indianen die voor een ellendig loon tot bloedens toe werken om een spoorlijn aan te leggen. Neen, Dufaux maakt er een gevoelig man van, tegen slavernij en die vriendschap heeft met een indianenstam.
Toch zijn er hier en daar herkenbare, typische traditionele verhaallijnen. In de stad volstaat het dat een man, verteerd van wraak, opduikt en een eenzame indiaan, Regenwolf, tegen het lijf loopt om alles in een tragedie te doen omslaan.

Regenwolf blaast je omver. Direct, bij wijlen ijskoud maar vol menselijke warmte. Personages die je in het verhaal trekken, waarmee je je associeert, waarvan je het geluk, de pijn zelf aanvoelt.
Om kort te zijn: prachtige tekeningen, schitterend scenario een voorwoord van niemand minder dan Bertrand Tavernier en een 12 pagina's extra dossier over de samenwerking tussen de twee auteurs en onuitgegeven werk. Prachtige integrale, de naam waardig!