Kleur in strips 1 Kleur in strips - Strips en kleur

“Kleur in strips - Strips en kleur” is geen stripalbum en zelfs geen klassiek naslagwerk. Het gaat hier om een literatuurstudie van Jan Cumps waarin hij aandacht besteedt aan de relatie tussen strips en kleur in beeldverhalen, graphic novels en manga. Hij maakt daarvoor gebruik van publicaties in kranten, tijdschriften en op websites. Zowel artikels waarin het onderwerp wordt aangesneden als recensies zijn zijn bronnen van informatie.

Jan Cumps is duidelijk een man die heel wat literatuur verslindt. Naast zowat alle grote publicaties rond strips heeft hij ook alle Stripgidsen verslonden én leest hij een massa recensies op diverse websites. Het streelt het ego dat ook de recensies op onze eigen site Stripinfo.be een rijke bron aan studiemateriaal hebben opgeleverd. Dit boek bevat behoorlijk wat citaten uit onze talrijke besprekingen. Voor mij was dat al reden genoeg om dit boek in huis te halen. ;-)
Ook interessant om weten: van heel wat boeken over het stripverhaal heeft hij een uitgebreide index samengesteld zodat de inhoud vlotter raadpleegbaar is. Deze zin voor overzicht laat zich trouwens ook merken in dit boek: er is heel wat aandacht besteed aan de indexering van wat hij hier heeft samengepend.

Enfin, uit die rijkdom aan materiaal heeft hij dus deze studie gedistilleerd. Een heel assortiment kleuren (of het ontbreken daarvan) komt aan bod, meestal in een specifieke context zoals de bedoeling die een tekenaar of inkleurder heeft, de functie van de kleur,... De vele citaten worden aaneen geschreven door de auteur en voorzien van beperkte commentaren. Als lezer krijg je dus een enorm brede kijk op kleuren in het beeldverhaal.

Een boek als dit bespreken zonder aandacht te geven aan het aspect kleur zou wel bijzonder ongepast zijn. Vandaar toch deze opmerking: ik had graag wat meer kleur gezien in deze bloemlezing. Er zijn wel degelijk afbeeldingen uit strips te vinden in deze publicatie, maar het hadden er gerust heel wat meer mogen zijn. En dan liefst van hoogwaardige kwaliteit. Op die manier had de lezer zich een beter beeld kunnen vormen van de vele commentaren.

Besluit: dit boek is zeker niet voor iedereen weggelegd. Het maakt de lezer wel attenter en allerter voor een waaier aan kleuraspecten die in beeldverhalen voorkomen. Ik zal het kleurgebruik in strips vanaf nu zeker met andere ogen bekijken.