Celestine en de paarden 3 De wedstrijd

Persoonlijk hebben we niet echt veel voeling met paarden en paardrijden. Met als voornaamste reden: we wonen in een verstedelijkt gebied, waar in geen velden of wegen een manege te bekennen is, en waar auto’s langs je heen zoeven als op een racecircuit. Wat ons daardoor, niet echt een geschikte omgeving lijkt, om hier op een paard rond te paraderen. Laten we ons daarom maar beperken tot de strip: ‘Celestine en de paarden’. Een strip die zich afspeelt in en rond manege: ‘De 4 hoefijzers’. Waar Celestine, samen met een groot aantal gelijkgestelde zielen, heel wat van haar vrije tijd doorbrengt. Haar plezier in het paardrijden wordt af en toe flink vergald door haar kleine zus Anne-Sophie. Een heuse concurrente voor Celestine. Meer dan eens probeert ze Salar, het lievelingspaard van Celestine, in te te pikken. Maar als puntje bij paaltje komt, beland Anne Sophie, toch steeds op de rug van Hummie. Een pony met een karaktertje om u tegen te zeggen. Hij bijt en schopt naar eenieder, die ook maar te dicht in zijn buurt komt. Toch heeft hij een favoriete onder al zijn berijdsters. Met name Anne-Sophie, één vingerknip van haar volstaat om Hummie om te toveren tot een volgzaam rijdier. Vraag ons niet hoe ze het fikst. Uiteraard draait alles niet om Hummie en Salar, er is meer te beleven op de manege. Er zijn wedstrijden die moeten gereden worden, er is de paardenverzorging, en de boze ruiter, die meer dan eens als running gag opduikt in het album, mag beslist niet ontbreken. Uiteraard heeft iedereen al wel begrepen dat het hier niet zomaar om een doorsnee manege gaat. Het is er eentje, waar de lol en fun van afdruipt. Waar, op een weergaloze manier de meest halsbrekende toeren uitgehaald worden. En waar er, ondanks de meest spectaculaire ongevallen, de slachtoffers nooit echt in het ziekenhuis belanden.

Lili Mesange, de scenarist van dienst weet het goed te brengen, schotelt ons een luchtig, humoristisch en uiterst grappig scenario voor. Een scenario, met uitsluitend onderwerpen die gericht zijn op een jong publiek, dat houd van paarden en paardrijden. Wat niet wil zeggen, dat men als iets wat oudere lezer geen plezier kan beleven aan deze strip. De gags en kortverhalen, moeten soms wel eens met een flinke korrel zout genomen worden. Maar wees gerust, ze lopen steeds goed af, zowel voor de paarden als voor de berijder. Tekenaar StefanoTurconi hanteert een soepele stijl, als het ware pure animatie. Tevens ademen zijn tekeningen kracht en snelheid uit. Met als klap op de vuurpijl: hij weet zelfs de paarden een eigen herkenbare smoel mee te geven. Iets wat ons beslist geen sinecure lijkt. Wie niet genoeg kan krijgen van Celestine en haar leefomgeving, geen paniek, de reeks gaat nog even door, een vierde album wordt reeds aangekondigd. WG.