Insecten 3 Deel 3

Een strip over wat? Over insecten? Hoe halen ze het in hun hoofd?!
Tja, waar veel volwassenen instant jeuk krijgen als ze insecten aantreffen of als ze er zelfs maar over horen spreken, hebben kinderen vaak een grote interesse in deze beestjes. Veel jongens en meisjes schrikken er niet voor terug om diertjes van allerlei slag vast te nemen en te bestuderen. Er zijn dan ook heel wat boeiende creaturen te bekennen tussen deze kriebeldiertjes. Bovendien vormt deze groep dieren met bijna een miljoen beschreven soorten en nog vele honderdduizenden onontdekte soorten, de grootste groep dieren. Auteurs Christophe Cazenove en Vodarzac François zullen dus niet snel verlegen zitten om inspiratie.

Moeilijk zal het inderdaad niet zijn om bruikbaar materiaal te vinden om te verstrippen. Tijdrovend, dat zeker wel! Maar wat belangrijker is, is de samenstelling van het album. Beide schrijvers stelden alweer een evenwichtig boek samen waarin vooral aandacht is voor de meer gekende insecten, maar waar ook plaats is voor enkele onbekende exoten. Hierdoor voel je je als lezer betrokken en aangesproken en verveelt het leesvoer zeker niet.
De grappen op zich vind ik meestal geen toppers, maar dat stoorde me niet. Ik vind het belangrijker om hier op een amusante manier kennis op te doen. Het 6 bladzijden tellende dossier over de mier, is ook een mooie aanvulling op alle losse weetjes die in dit album zijn gebundeld.
Goed, een uitgebreid aanbod aan materiaal en lectuur is natuurlijk niet voldoende om er ook een boeiende en aantrekkelijke strip van te maken. Gelukkig is daar tekenaar Nathan Cosby die de beschreven diertjes een komisch en karikaturaal uitzicht geeft dat op geen enkele manier bedreigend over komt. Zelfs de zowat meest gehate beestjes die we kennen, luizen, krijgen een quasi aimabel uitzicht waardoor ze bijna sympathiek overkomen.

Besluit: dit album is perfect voor elk kind, jongere en zelfs volwassene die interesse heeft voor 6-poters en graag op een ontspannen manier z’n kennis vergroot.