Flip (Ritstier) 2 Op naar de top!

Willem Ritstiers Flip is terug, in albumvorm! Deze jonge snaak fleurt wekelijks de pagina’s van het Nederlandse Kidsweek op, een weekkrant voor kinderen van 7 t.e.m. 12.

‘Willem Ritsier’, de naam zei me niet direct veel, maar toen ik het een en ander over de man opzocht, was ik behoorlijk verbaasd. Hij is een veelzijdig scenarist die meewerkte aan reeksen als Gaaibaai, Storm - De kronieken van de buitenring en Nicky Saxx. Bekijk de volledige lijst op http://stripinfo.be/lijst.php?auteur=1430. Meer uitleg over de man kan u lezen op https://www.lambiek.net/aanvang/ritstier_willem.htm. Enfin, het komt erop neer dat hij een behoorlijk palmares heeft met heel wat mooi materiaal tussen. Hij bewijst alleszins dat hij voor een divers publiek kan schrijven.
Over dit album: Flip is een niet bijster verstandig (laat ik me maar voorzichtig uitdrukken) jongetje dat net zoals z’n leeftijdsgenootjes niet houdt van meisjes kussen, die liever buiten speelt dan in het klaslokaal te zitten (maar hoe zou je zelf zijn) en die z’n omgeving weet te bespelen.
Heel wat dieren kruisen z’n pad: een giraf met hoogtevrees, een nijlpaard, koeien, een olifant,... Enfin, je kan het zo gek niet bedenken of ze vallen uit de lucht (ook letterlijk trouwens!) of beïnvloeden op een of andere manier z’n doen en laten. Ook kabouters spelen vaak een rol in de gags en natuurlijk mogen we Eduard, z’n beste vriend, niet vergeten. Deze jongeman moet het dikwijls nogal ontgelden en slaagt er vaak in om de uit de lucht vallende voorwerpen op z’n hoofd te krijgen. Enfin, de humor is dus eerder slapstick en moet het grotendeels hebben van de herhalingen. Door de diversiteit van thema’s verveelt het album echter niet.
Zoals in bijna elke gagstrip zijn er natuurlijk betere en mindere grappen. Als je kijkt vanuit het perspectief van het doelpubliek is het album best goed. De personages spreken tot de verbeelding en hun acties zijn amusant, maar -en dat vind ik positief- flirten nooit met de grenzen van wat kan of mag.

Besluit: Ik hoop van harte dat deze strips hun weg naar het doelpubliek vinden, namelijk kinderen tussen 7 en 12 want zij vinden deze grappen zeker de moeite waard!