Tennis kids 1 Grappenvangers

Mijn kleindochter van acht is compleet weg van het tennisspel. Ze speelt dan wel niet in clubverband, maar ze waant zich de ster van het tennisveld, vooral als ze de strijd kan aangaan met haar al iets of wat tragere opa. Die meermaals het loodje moet leggen tegen dit jonge onstuimige geweld. Iets waar ze nog meer van houd “terwijl die ouwe zijn wonden likt” is nagenietend de strip ‘Tennis Kids’ lezen. Een nieuwe sportstrip die verschijnt bij: ‘Strip 2000’, en bestemd is voor een jeugdig publiek. De kleindochter geniet vooral van het feit, dat er in dit album nog grotere stuntels opdraven dan haar eigenste opa. Vooral Clement, haar favoriete klungel van dienst, weet haar aandacht op te eisen. Al moeten we eerlijk zijn, ook Rafaël, Julien, Dimitri, Clara en Ophelie, de rest van het clubje maken af en toe de grootste blunders. Of een mens via deze strip wat opsteekt van het nobele tennisspel valt sterk te betwijfelen. Zelf Greg, hun trainer, die al menig watje opleidde tot een supertalent, gooit meer dan eens de handdoek in de ring. Zeker als zijn pupillen zijn wijze raad weer eens in de wind slaan, waardoor ze glansrijk het onderspit delven tegen hun tegenstanders. Al wat ook maar met tennis te maken heeft wordt hier op de korrel genomen en flink uitvergroot. Gaande van het ballenrapen, het oefenen tegen de schier onoverwinnelijke stenen muur tot en met de sponsoring van de club en hun trainer. Wat meer dan eens tot hilarische toestanden leidt.

Vanaf nu, bekijkt men na lezing van dit album, het tennis en alle gedoe eromheen, waarschijnlijk met heel andere ogen. De grappen zijn uitstekend uitgevoerd, worden bewust simpel gehouden en werken nog ook. Uiteraard zijn niet alle gags even geslaagd, maar noem ons eens een gagreeks die niet gebukt gaat onder dit euvel. Het album verscheen oorspronkelijk bij ‘Editions Bamboo’, een Franstalige uitgeverij waarbij wel meer van soortgelijke reeksen het levenslicht zien. Wie kent er niet: ‘Dance Academy’, ‘Sisters’ , ‘Insecten’ ‘Diep in zee’ ….en nog vele anderen die in vertaling verschijnen bij diverse uitgevers. Allen goed voor een halfuurtje pretentieloos leesplezier. WG.