De heer vastenavond van as INT A1 De heer Vastenavond van As

Victor Tortelduif, cartograaf, komt kwalijk ten val, overlijdt en komt als skelet terecht in het vagevuur dat zich op Pluto bevindt en alwaar hij de nieuwe naam Vastenavond van As krijgt omdat hij in de nacht van vastenavond op aswoensdag overlijdt, exact om 12u ‘s nachts. Een tocht langs een kaal en bar landschap drijft hem tot uiterste verveling, maar dat is nog niets vergeleken met wat hem te wachten staat op zijn uiteindelijke bestemming. Zijn onbekendheid met de omgeving en opstandige karakter brengen hem al gauw zwaar in de problemen. Hij wordt echter gered (denkt hij toch) door de Broeders van de Omgang die van z’n diensten als cartograaf wil gebruik maken om de wereld in kaart te brengen. Een schier onmogelijke opdracht die leidt tot nog meer verwondering...
Als er iets is dat niemand onberoerd kan laten in dit album, dan zijn het wel de tekeningen. Eric Liberge bedient zich van gewassen tekeningen* met Oost-Indische inkt. De tekenaar zet hier indrukwekkende taferelen op papier die schitterend samengaan met de omstandigheden die hier verteld worden. De donkere, zwarte tekeningen die voornamelijk voorzien zijn van enkele tinten grijs en roodbruin geven immers perfect de sfeer mee die we ons voorstellen bij de dood. Alleen daarom al zou je dit album eens ter hand moeten nemen! Een ander opvallend kenmerk zijn de gebruikte lettertypes. Behalve een aangepast lettertype dat gebruikt wordt bij sommige personages, is er ook veel variatie in dikte, grootte en vorm van de teksten.
Het verhaal is een ander paar mouwen en de meningen over dit boek lopen erg uiteen. Er liggen dan ook enkele zaken aan de oorsprong van die gemengde ontvangst. Vooreerst is het taalgebruik niet alledaags. Het voelt oud en bijbels aan door het gebruik van moeilijke en weinig gebruikte woorden en vrij complexe zinsconstructies. Wie weet bijvoorbeeld wat een ossuarium of purgatorium zijn? Ik wist het alleszins niet (voor wie benieuwd is: knekelhuis en vagevuur). Een kleine verduidelijking was mijns inzien dan ook geen overbodige luxe. Een ander bedenking is dat het scenario nogal rommelig aanvoelt. Bij elk deel voelt het alsof je een andere kant wordt opgestuurd en verandert de vertelstijl enigszins. Het is dan ook niet steeds even evident om je gedachten er bij te houden. Het maakt dat dit een niet steeds even eenvoudig te verteren geheel is.
Nog even meegeven dat het boek afsluit met een boeiend en uitgebreid interview met de auteur dat vergezeld wordt door een aantal paginagrote tekeningen. Een mooie en interessante aanvulling!

Besluit: een merkwaardig boek! Dat is wel het minste dat je kan besluiten. Neem het vast en probeer het uit. Pas dan kan je je ervan verzekeren of dit in 1999 met de Prix René Goscinny bekroonde boek iets voor jou is.

* Gewassen tekeningen of lavis: tekeningen waarbij de kunstenaar schildert met sterk verdunde inkt en bepaalde gebieden van de tekeningen verhoogt met de pen. (vrij naar Wikipedia) https://nl.wikipedia.org/wiki/Tekening