Franquin: meester van de lach 1 Franquin: Meester van de lach

Maart 2016 verscheen de ‘Speciale editie Knack nr 7’ met als titel: ‘Franquin meester van de lach’. Ik had heel wat respons verwacht op deze uitgave, ja, zelfs een bespreking van dit toch wel lijvige naslagwerk. Helaas bleef ik wat op mijn honger zitten, Nada, rien, noppes, niets! Raar, zou het misschien te wijten zijn omdat deze uitgave, niet echt verspreid werd via de stripspeciaalzaken, maar via krantenwinkels en kiosken? Voor eenmaal dat er eens een uitgave over een grootmeester van het Belgische beeldverhaal in vertaling verschijnt, kunnen we deze uitgave niet links laten liggen. Over het algemeen worden wij als Nederlandstaligen op het gebied van dit soort informatieve naslagwerken stiefmoederlijk behandelt. Dat het even duurde eer ik mij aan het schrijven zette, is te wijten aan de omvang van deze uitgave. Een uitgave op 122 pagina’s lees je niet zomaar fluks in één, twee, drie door. Iedere dag een hoofdstuk lezen is best te doen, waardoor men de info die verschijnt in dit boek voor eeuwig en altijd in zijn brein kan opslaan. ‘Franquin meester van de lach’ is samengesteld door diverse journalisten en gelijkgestemde zielen, die ieder hun eigen visie over de meester kunnen spuien. Alles opnoemen wat ze te bieden hebben zou ons te ver leiden en heel wat pret bederven.

Laten we vooral onthouden dat Franquin, de strip: ‘Robbedoes en Kwabbernoot’ als een blok aan zijn been beschouwde, het was niet zijn creatie, hij voegde er wel heel wat hoofd- en bijfiguren aan toe, maar toch bleek deze reeks ondanks het het overweldigende succes niet zijn ding. Hij hield meer van de klunzige figuur: ‘Guust Flater’. Een creatie waarin hij zich kon uitleven. Alhoewel, naar verluidt zijn de eerste 400 gags niet van zijn hand maar van Jidéhem (Sophie). Die als medewerker in de door Franquin opgerichte tekenstudio heel wat tekenwerk verrichtte voor de meester. Net als tekenaars Kiko,(Foufi), Jean Roba (Bollie en Billie) en Marcel Denis(Hultrasson). Als losse medewerkers leverden de scenaristen: Greg, Goscinny, Peyo, Tibet, Craenhals… ideeën aan voor ‘Guust’, ‘Ton en Tinneke’ en ‘ Robbedoes en Kwabbernoot’. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de depressies van Franquin, zijn eeuwig streven naar perfectie en het tot leven wekken van het legendarische stripfiguurtje: ‘De Marsupilami’. Maar ook zijn pientere kijk op het toenmalige innovatieve design dat hij meermaals in zijn decors opvoerde, wordt onder de loep genomen. Net als zijn overbekende creatie: ‘Zwartkijken’. Niet direct de meest leuke strips om lezen. Maar een strip, waarbij men op een overweldigende manier met de neus op de werkelijkheid van Franquins denken en aanvoelen wordt gedrukt.

Eveneens opgenomen in deze uitgave het stripverhaal: ‘Roeltje en de Elaoin. Niet zomaar als perfect te lezen strip, maar eentje die je zelf in elkaar moet knutselen. Gebaseerd op de originele uitgave die verscheen als microverhaal in het weekblad ‘Robbedoes’ op 17 december 1959. Via deze Knack-uitgave wordt opnieuw de magie van dit kerstverhaal opgeroepen. Het boekwerk wordt opgefleurd met heel wat bekend en onbekend tekenwerk en illustraties. Voor de prijs van 9,95 euro hoeft men alvast dit boek niet te laten liggen. Naar verluidt is er van dit boek eveneens een versie in hardcover, maar deze heb ik tot op heden nog nergens opgemerkt. WG.