Eefje Wentelteefje 5 Wij willen Eefje Wentelteefje

Ik ben een fanatieke fan van Eefje Wentelteefje! Zoek hier niets speciaals achter, het is nu eenmaal zo. Wat we echt zonde vinden, is dat er tussen 1993 en 2007 amper vier strips verschenen van dit unieke Nederlandse stripverzinsel. Gelukkig is er nu uitgeverij Strip 2000 die een vijfde album aanbied van dit toch wel excentrieke meisje. Excentriek is ze beslist, ze is niet moeders mooiste en is beslist niet hip gekleed. Ze draagt dag in dag uit steevast het rode jurkje en over haar strak achteruit getrokken haartooi, waaraan twee vlechtjes prijken zullen we het al helemaal niet hebben. En toch heeft dit kind het. Al weten we tot op heden niet echt goed, of het hier nu gaat over een puber, of een iets buiten model gebouwde jonge vrouw. Mij om het even, en het zal geestelijke vader Jeroen de Leijer hoogstwaarschijnlijk ook worst wezen. Of deze strip nu bedoeld is voor een jong of een oud publiek is tot op heden ook al zo’n onopgelost raadsel. Laten we niet vergeten dat een gedeelte van haar avonturen verschenen in het blad: ‘Zone 5300’, een blad gericht op een meer volwassen publiek. Bestaat Zone 5300 overigens nog? Ik heb het trouw gevolgd tot aan nummer honderd, maar door een wat gebrekkige verdeling in Vlaanderen compleet uit het oog verloren.

Maar dit terzijde, weer over naar Eefje Wentelteefje, of is het nu Agaath Scherpenzeel, zoals ze zich naar verluidt in een vorig leefde noemde. Raadsels steeds maar raadsels die zomaar niet opgelost raken. Eefje is dan wel het hoofdpersonage in deze strip, maar persoonlijk vinden we haar meer dan eens de aangeefster, dan de diva van het verhaal. De clou draait dan wel om haar, maar in meerdere gags gaan de bijfiguren met de pointe aan de haal. Erg, nee hoor, dat is nu net het unieke van de strip, Eefje ondergaat lijdzaam haar lot, is goedlachs en heeft een heldere kijk op wat er om haar heen gebeurd. Toch laat ze zich al eens flink in de luren leggen, wat Eefje en haar moeder dan weer zuur opbreekt. Ach we vergeven het haar, het is nu eenmaal niet het grootste licht dat rondwaart op deze aarde. Toch ben je bij het lezen van haar avonturen meteen verkocht, gewoon omdat Jeroen gewone alledaagse dingetjes weet uit te bouwen tot een uitermate speciaal iets. Wat niet alleen humor bevat, maar ook nog uitermate absurd voorgesteld wordt. Jeroens tekenstijl past uitstekend bij de in het album opgenomen verhalen en korte gags. Uitgevoerd in een heldere en strakke stijl die net als de grappen en grollen absurd overkomt. Niet iedereen zal houden van Eefje Wentelteefje. Maar heeft niet iedere strip zijn voor- en tegenstanders. Geef Eefje gewoon een kans, zij staat beslist borg voor een halfuurtje lol en fun. WG.