Isabellae 3 De dochters van Eriu

Het tweede album uit de serie: ‘Isabellae’, werd afgesloten met een knoert van een cliffhanger. Just in time, wisten ze op het nippertje, met een sloep te ontsnappen, aan een bende hongerige zombies die hun schip enterden. Dit in opdracht van Isabellae’s zus Siuko die ze na een lange zoektocht op de hielen zitten. In album drie blijkt dat ons drietal, met name Isabellae, Masshiroi en Junki werden opgepikt door een vissersboot. De toestand van deze laatste is zorgwekkend, daar hij door de beet van een zombie, transformeerde tot een afzichtelijk creatuur. Mede hierdoor wordt hij door de vissers veilig en wel achter slot en grendel opgeborgen. Helaas, door al het reizen en onvoorziene uitgaven, komt de bodem van de geldbuidel, van ons drietal langzaam maar zeker in zicht. Isabellae besluit haar oude beroep van premiejaagster opnieuw op te pikken. Haar doel is, om in samenwerking met Masshiroi, de beruchte bandiet Qiang Heng op te pakken. Hij lijkt ongrijpbaar, en wordt beschuldigd van een groot aantal moorden. Eens ons duo af kan rekenen met deze schurk, gaat deze tot hun grote verbazing wel het gevecht aan, maar zo fel als hij reageerde, zo snel geeft hij de strijd op. Hij is het beu en laat zich gedwee meevoeren. Als Isabellae, zijn doelstellingen achter de moorden ontdekt, besluit ze Qiang Heng in te lijven bij haar groepje. Waarna ze al snel zijn capaciteiten ontdekken bij het verder opsporen van rapaille van allerlei allooi.

Maar hun lot ligt vast, is onlosmakelijk verbonden met Siuko, waardoor ze al snel belanden in een nieuwe spiraal van geweld. Eens beide zussen met elkaar de confrontatie aangaan blijkt dat heel Isabelle’s queeste deel uitmaakt van een groter geheel. In dit derde album op scenario van Raule, dat meteen de afsluiter is van de eerste cyclus, komen we heel wat te weten over wat de zus van Isabellae drijft in haar handelen en doen. Tevens wordt de sluier die omheen haar ouders hangt opgelicht, en ontdekken we dat hun moeder een dochter is van Eriu, een afstammelinge van een oeroude Keltische stam. Volgens Siuko rust het overleven van dit aloude Keltische volk nu op de schouders van Isabellae. Een toch wel grote sprong en een totaal onverwachte wending vinden wij. Van het middeleeuwse Japan, zomaar de klik maken met een magisch Keltisch volk, is wel een heel grote stap voorwaarts. De tekeningen van Gabor zijn adembenemend en lijken echt te bewegen, zijn decors zijn sfeervol en tot in de puntjes uitgetekend en zijn actiescènes zijn overweldigend. Wij kijken alvast uit naar de tweede cyclus, en hopen dat het getoonde vakmanschap van beide heren in de volgende albums op hetzelfde of een hoger peil blijft uitstralen. WG.