Blake en Mortimer 15 Bericht uit het verleden

- Met Ted.
- 't Is de Jean hier. Hoe zit dat met Blake en Mortimer? Ben je er nog niet mee klaar?
- Bijna, Jean, bijna. Mij niet afjagen!
- Je bent er meer dan drie jaar aan bezig. Waarom moet dat bij jou altijd zo lang duren? Ik heb maar drie uurtjes nodig gehad om het scenario te schrijven.
- Dat is er ook aan te merken. Je weet dat ik altijd minutieus te werk ga. Ik ben speciaal naar Colorado gereisd om research te doen. Het moet allemaal juist zijn. Jacobs zou hetzelfde gedaan hebben. Bovendien moet ik er constant op letten dat de personages niet te veel vingers hebben. Sommige lezers blijken dit belangrijk te vinden.
- D'accord, Ted. Maar dan nog. Zóveel hoef je toch niet te tekenen. Ik heb toch voor voldoende tekst gezorgd zodat meer dan de helft van de kadertjes uit tekstballon bestaat. En over hoe je de scène moet uitbeelden, hoef je ook al niet lang na te denken. Als in het tekstkadertje staat "Mortimer neemt de telefoon op", dan teken je toch gewoon Mortimer die de telefoon opneemt. Schiet een beetje op, of anders zijn Juillard en Sente ons voor met hun tweede Blake en Mortimer.
- 't Is al goed. Ik zal mijn best doen. Bel over een jaartje maar eens terug.

Tot zover het telefoongesprek tussen Ted Benoit en Jean Van Hamme dat ik vorig jaar kon afluisteren (een recensent moet zijn informatie toch ergens vandaan halen). Inderdaad, meer dan vier jaar na De zaak Francis Blake ligt er opnieuw een Blake en Mortimer van het duo in de winkel. De verwachtingen waren bij mij niet hooggespannen en dan nog viel Bericht uit het verleden tegen. Slechte inkleuring, tekeningen die niet altijd kunnen overtuigen en een lachwekkend scenario. Tot halfweg valt het verhaal nog mee. In Colorado (anno 1954) wordt het lijk van een man gevonden. Het gaat om ene majoor MacQuarrie die het laatst levend gezien werd in... 1777. Bovendien blijkt deze MacQuarrie nog maar enkele uren dood te zijn. Toevallig is de man de bet-bet-bet-bet-overgrootvader van Mortimer. Laatstgenoemde wordt daarom uitgenodigd door het Amerikaanse Centre for Spacial Studies om een verklaring voor dit raadsel te zoeken. So far, so good. Je leest geboeid verder om te weten te komen hoe iemand uit de achttiende eeuw plots in het jaar 1954 belandt. Maar de verklaring en de ontknoping van het verhaal zijn gewoon een anticlimax.

Ik ben nooit een echte fan van Blake en Mortimer geweest, maar de albums van E.P. Jacobs konden toch boeien, vooral door de sfeer van bijvoorbeeld de eerste bladzijden van Het Gele Teken en SOS Meteoren. Daar is Benoit niet in geslaagd, ondanks zijn poging om de tekenstijl van Jacobs zo goed mogelijk te kopiëren. Niet dat de auteurs er wakker van zullen liggen. Blake en Mortimer verkoopt altijd goed, tegenvallen of niet. Een klassieke serie overnemen is gemakkelijker dan een nieuwe reeks opstarten, ondanks de traditionele bakken kritiek. Die zal Van Hamme wel niet horen. Hij verkoos wijselijk op wereldreis te gaan.