Een klein boekje 1 Deel 1
2 Deel 2

Op een bank in een park ligt een achtergelaten boekje. Toevallige voorbijgangers kijken het achteloos even in, en wandelen dan weer verder. Tot Camelia, een leuke jongedame, tijdens haar lunchpauze, toevallig op deze bank beland. Ze klapt het boekje open, en wordt meteen begeesterd door de handgeschreven romantische tekst, vooraan in het boek. Een tekst die bij haar meteen amoureuze gevoelens laten opwellen.

Nieuwsgierig als ze is, wil ze ontdekken wie deze boodschappen schrijft. Als ze met haar vriend, met wie ze al jaren samenwoont, een discussie wil voeren over de tekst in het boek, blijkt deze meer interesse te vertonen in zijn handleiding van zijn nieuwe gsm. Door diens onverschilligheid voor haar als persoon, probeert ze, om via een nieuwe boodschap in het boek, in contact te komen met de schrijver. Iets waar ze zo maar niet meteen in slaagt als ze het boekje, opnieuw op een bank, in het park achterlaat. Als het uitzonderlijk dan toch lukt, blijkt het boekje ongezien verdwenen te zijn. Waarna het, op één of andere raadselachtige wijze, ergens opnieuw opduikt, langs haar route van haar huis naar het werk. Hoe meer ze opgaat in haar zoektocht naar de raadselachtige schrijver, hoe meer de relatie met haar vriend onder druk komt te staan. Er is nog wel genegenheid maar geen liefde. Doorheen het ganse verhaal, gebracht als een tweeluik, gaat ze geheel op in haar zoektocht. Ze ontmoet en belaagd zelfs een aantal mannen van wie ze vermoed dat ze de schrijver zijn. Helaas voor haar, vangt ze telkens bot. Als ze dan toch de mysterieuze schrijver ontmoet valt alles netjes op zijn plaats en neemt ze enkele doortastende beslissingen die haar leven drastisch veranderen.

Scenarist Jim (Een nacht in Rome’, ‘Waar zijn de mooie dagen?’) zet net als in zijn voorgaande verhalen hedendaagse gewone mensen neer. Ze voelen zich niet echt goed in hun vel of in hun relatie. Schijnbaar hebben ze, voor een buitenstaander, alles om gelukkig te zijn. Maar dat hun geluk enkele flinke barsten vertoont, lijkt bijna niemand op te merken. Eens ze na hun dagtaak de deur achter zich dichtrekken belanden ze in hun monotone wereld. Een wereld die hen niets nieuw meer te bieden heeft en hen beklemd. Als Camelia, dan via een tekst in een boek, begeesterd raakt in haar zoektocht naar de schrijver ontdekt ze dat er zich heel wat meer afspeelt buiten haar eigen besloten wereldje. Via kleine wendingen in het verhaal, zien we hoe ze zich langzaam maar zeker ontplooit van sloof, naar een vrouw met een eigen sterke wil. Het scenario heeft overigens nog een aantal onverwachte wendingen en is voorzien van een flinke dosis humor. De tekeningen van Mig zijn expressief, ze brengen perfect het scenario in beeld. Ze zijn uitstekend en overtuigend uitgewerkt. Tonen perfect de gemoedsstemming van de personages, hun handelen denken en doen. Jim en Mig zijn twee vakmensen, die perfect weten, hoe ze via een eenvoudig gegeven, een boeiend verhaal voor een groot publiek kunnen uitwerken. WG.